Vil lage bærekraftig drivstoff av tømmer
Målet er å produsere trebasert celluloseholdig bioetanol som kan utvikles til bærekraftig flydrivstoff.
Tre japanske selskaper har inngått et samarbeid om å produsere trebasert celluloseholdig bioetanol, som de ønsker å benytte til å produsere bærekraftig flydrivstoff (SAF).
Nippon Paper Industries Co. Ltd., Sumitomo Corp. og Green Earth Institute Co. Ltd. skal sammen se på produksjonen av trebasert celluloseholdig bioetanol, skriver Flying Magazine.
I henhold til avtalen skal selskapene studere muligheten for å produsere «flere titusenvis av kiloliter bioetanol per år» avledet fra japansk tømmer ved Nippon Papers fabrikker i regnskapsåret 2027.
Nippon Paper sier i en uttalelse at bioetanolens hovedbruk vil være som råmateriale for SAF.
Tidligere i år estimerte International Air Transport Association (IATA) at den totale produksjonen av bærekraftig flydrivstoff, eller SAF, tredoblet seg i 2022.
Den nådde minst 300 millioner liter, eller rundt 79,3 millioner gallons, en markant økning fra 100 millioner liter, eller 26,4 millioner gallons, året før.
I 2016 ble Oslo lufthavn den første internasjonale flyplassen som kunne tilby SAF som en del av fuel-mixen. Året etter ble ordningen utvidet til også å omfatte Bergen lufthavn, Flesland.
Følgende typer jet biodrivstoff er tilbudt i Norge til nå, ifølge Avinor:
- Camelina dyrket i Spania ifm det EU-finansierte ITAKA-prosjektet, prosessert til jet biodrivstoff av Neste i Finland
- Brukt matolje (Used Cooking Oil, UCO) produsert av AltAir (nå World Energy) i California