Super Cup LN-NOK hadde nyrestaurert skrog og motor.

To fly ble flammenes rov

Hele bygget ble forvandlet til en askehaug på ti minutter.

Publisert Sist oppdatert

Cessna 185, LN-BDF og Piper Super Cup LN-NOK ble fullstendig pulverisert i en dramatisk brann på formiddagen tirsdag 11. juni. 

Brannen skjedde i et lagerbygg som ligger seks kilometer sør for tettstedet Svene i Numedal, og en privat, liten landingsstripe går ved lagerbygget.

Asmund Buen som eide Super-Cuben, har også en L 4, men denne var til alt hell på teknisk ettersyn på Notodden, og slapp unna brannen i lagerbygget der den står til daglig.

Bensin tok fyr

Eier av lagerbygget og LN-BDF, Øyvind Hansen forklarer Flynytt hva som skjedde: 

- Jeg skulle gjøre en reparasjon under høyrevingen på Super Cub-en, og skulle tømme vingetankene for drivstoff. Bensinen ble drenert til en bensinkanne med trakt. Hva som forårsaket brannen er uvisst, men bensinen kan ha antent ved at plastkannen smeltet i brannen.

Øyvind Hansen ved Cessna 185, LN-BDF som dessverre gikk tapt i brannen i Numedal 11. juni.

- Drivstoff hadde lekket ut på gulvet og tatt fyr. Det bredte seg til vingen, og Cuben-var overtent på sekundet. Jeg kan ikke skjønne annet enn at statisk elektrisitet har antent drivstoffet. Duken og stoffet duken er satt inn med brenner jo like ille som bensin, sier Hansen.

Umulig å slukke

Han lukket opp dørene i et forsøk på å redde ut Cessna-flyet, men da var brannen så omfattende at han bare måtte gi opp. 

- Når det brenner i bensin kan du bare glemme å forsøke å slukke, sier Hansen.

Hele lagerbygget var forvandlet til en askehaug på ti minutter. 

- Du vet, når 425 kvadratmeter blir ødelagt på så kort tid, sier det mye om intensiteten. 

Dobbel tragedie

Det var lite brannvesenet kunne gjøre da de ankom. Ambulanse-mannskap sjekket Hansen for eventuelle røykskader, men kunne slå fast at han var kommet greit fra det hele , i hvert fall i fysisk forstand. 

- Det er et voldsomt slag, sier både Hansen og Buen. 

Asmund Buen er i løpet for å ta lisens som privat-flyger, og hadde nylig restaurert både skrog og motor på LN-NOK. 

- Jeg hadde gledet meg til å fly mer med Cub-en, så dette er en dobbel tragedie, sier han til Flynytt.

Powered by Labrador CMS