
Spørsmål til samferdselsministeren: - Har Luftfartstilsynet tilstrekkelig kompetanse innenfor de fagområdene de skal utføre tilsyn med?
Det er Høyrepolitiker og tidligere yrkesflyger Erlend Larsen (H) som stiller spørsmålet.
- Må ha stor bredde
Bakgrunnen for det skriftlige spørsmålet er ifølge Høyre-politikeren at det kreves mye nisjekompetanse for å utføre et kvalitativt tilsyn med luftfarten.
- Det er store forskjeller på lett- og tung luftfart, fixed-wing og rotor-wing, småfly og droner. Disse områdene kan igjen deles i en rekke underkategorier som f.eks. operasjoner og trening. I tillegg kommer kompetanse på de ulike flytypene, skriver han.
Larsen mener treningsbehovet er ulikt avhengig av hva slags flyging man driver med.
- Luftfartstilsynet (LTT) må ha stor bredde og mye erfaring blant sine inspektører for å kunne utføre et kvalitativt og godt tilsyn med alle de ulike sidene av luftfarten. Det kreves også at kompetansen i LTT vedlikeholdes og utvikles for å følge utviklingen i bransjen, slik at LTT holder tritt med den operative utviklingen i flyselskapene - som i sin natur vil være ledende. Det er krevende for et lite land å ha så stor kompetanse innenfor så mange områder, skriver han.
- Har riktig kompetanse innen alle fagområder
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård svarer med å anerkjenne at Luftfartstilsynets ansvar for tilsyn med luftfarten er omfattende, og favner et bredt spekter av fagområder.
- Jeg er kjent med at Luftfartstilsynet gjennomfører omfattende prosesser knyttet til rekruttering, og kravene til kompetanse er sentralt. Det kan være krevende å rekruttere personer med riktig kompetanse, men Luftfartstilsynet har per i dag personell med riktig kompetanse innenfor alle fagområder, skriver han.
Videre heter det at "Nye inspektører gjennomfører et omfattende program for å bli kvalifisert, og det gjennomføres kontinuerlig oppdatering og kursing for at de skal opprettholde kompetansen til enhver tid."
Ministeren mener det er viktig å få fram at det forskjell på hvilken spisskompetanse som kreves innad i et flyselskap og graden av spisskompetanse som kreves hos tilsynsmyndigheten.
- Generelt kan man likevel si at alle driftsformer som det føres tilsyn med, krever inspektører med bransjeerafring fra disse områdene. Jeg finner det naturlig i denne sammenheng å nevne at Samferdselsdepartementet for tiden følger opp en tilråding fra Statens havarikommisjon om å kartlegge ressursbehovet som kreves for å kunne gjennomføre risikobasert tilsynsvirksomhet av innlands helikopterbransje. Om dette arbeidet vil føre til endringer i Luftfartstilsynets arbeid er det for tidlig å si noe om nå, avslutter han.