Flere folkevalgte politikere møtte opp på den 112 år gamle flyplassen for å lære mer om småflymiljøet.

Småflymiljøet kjemper videre for Kjeller flyplass

Mandag besøkte Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kjeller for å møte representanter fra småflymiljøet. 

Mandag 21. oktober besøkte Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kjeller flyplass. Under solrike forhold, men med kraftig vind, møtte landets folkevalgte politikere opp på den 112 år gamle flyplassen for å få innsikt i småflymiljøet.

- Oslo-området trenger en småflyplass

John Eirik Laupsa, generalsekretær i Norges Luftsportforbund (NLF), Finn Terje Skyrud, leder i Kjeller Flyhistoriske Kulturpark (KFK), og Jan Lilleby, rådgiver til NLF, presenterte saker og besvarte spørsmål fra komiteen. Etter dette fikk politikerne en grundig befaring på området.

Laupsa trakk frem den historiske bakgrunnen for dagens situasjon:

– Denne saken kan spores helt tilbake til da Fornebu ble nedlagt i 1998. Stortinget avsatte den gangen et høyt beløp til å bygge en ny småflyplass. Den flyplassen ble aldri bygget, og det er et 30 år gammelt løftebrudd som ikke går ut på dato, sa han til Flynytt.

Han forklarte videre at Lillestrøm kommune sitt nylige vedtak om å avvise flytrafikk fra Kjeller flyplass har gitt saken en ny vending.

– Oslo-området trenger en flyplass for småflytrafikk. Å legge ned Kjeller flyplass er uansvarlig. Dette er Norges eldste flyplass, men det er også landets største småflyplass. Det er snakk om nesten 100 fly som ikke vil ha noe sted å lande, utdypet Laupsa.

Generalsekretær i Norges Luftsportforbund, John Eirik Laupsa.

Gir ikke opp kampen

Gjennom møtet understreket Laupsa at småflymiljøet ikke gir opp kampen om Kjeller, men at det også er viktig å utforske andre alternativer. Utredninger fra Oslo Economics og Avinor ble diskutert.

– Det er flere flyplasser som har vært vurdert, men ingen har tilfredsstilt kravene til kapasitet, forutsigbarhet, investeringskostnader og reisetid. Vi opplevde at politikerne virkelig forsto sakskomplekset, og at det var et nyttig møte, sa Laupsa.

Det ble også henvist til stortingsvedtaket fra 2021, som pålegger regjeringen å presentere en plan for småflytrafikken i Oslo-området. Inntil en slik løsning er på plass, skal regjeringen bidra til at småflyvirksomheten kan fortsette ved Kjeller flyplass.

Politikerne fikk en grundig innføring i sakens komplekse historie og en befaring på området.

– Vi må utnytte kapasiteten på de flyplassene som finnes. Dette er et statlig anliggende. Helst vil vi være på Kjeller, men hvis ikke er det Gardermoen og Rygge som nå fremstår som de beste alternativene. Dette er begge statlige flyplasser med ledig kapasitet, hvor det er mulig å kombinere småfly med annen kommersiell og militær luftfart, sa Laupsa.

- Luftfartens grunnskole

Under møtet ble det vist eksempler på hvordan andre europeiske byer har organisert småflytrafikken i nærheten av hovedstedene sine, med referanser til København, Roma, Madrid, Paris og Amsterdam, hvor staten tar ansvar for driften.

Laupsa startet sin presentasjon med å forklare hvorfor det er nødvendig å ha en småflyplass i Oslo-området.

– Det ene handler om infrastruktur. Norge bygger toglinjer, store veier, små veier, sykkelveier og kaianlegg. Flyplasser er infrastruktur for ferdsel i luften. Landets største småflymiljø befinner seg i hovedstaden, sa Laupsa.

Han påpekte også at småflyvirksomhet fungerer som en inngangsport for personer som velger en karriere innen luftfart, enten det er som piloter eller annet luftfartspersonell.

– Vi er luftfartens grunnskole. I tillegg er flyging lidenskap og en viktig fritidsaktivitet for mange, som også gir glede til passasjerer og publikum. Flyging er også idrett, der flere av våre medlemmer hevder seg i internasjonale konkurranser, fortalte han.

Laupsa nevnte videre at småflyene er viktige for å teste ny miljøvennlig teknologi, og han viste til at Norges eneste el-fly var til stede under møtet.

- Kan fortsette etter 2030

Deretter ga han ordet til Finn Terje Skyrud fra Kjeller Flyhistoriske Kulturpark (KFK), som orienterte om veteranflymiljøets arbeid og Kjeller flyplass som nasjonalt kulturminne.

I løpet av 15 minutter rakk SAS-kapteinen og den tidligere jagerflypiloten å fortelle om 112 års flyhistorie på Kjeller, og vise frem planene om et luftfartøyvernsenter, som Lillestrøm kommune nylig stemte ned.

Sigbjørn Gjelsvik (Sp), komitéleder, avsluttet møtet med en spørsmålsrunde, hvor politikerne også fikk muligheten til å befare deler av flyplassområdet og se på noen av småflyene som var utstilt. 

Ordfører Kjartan Berland (H) fra Lillestrøm kommune deltok også, og informerte at flytrafikken på Kjeller potensielt kan fortsette til etter 2030, med mindre staten bestemmer noe annet.

Powered by Labrador CMS