Slik vil de gjøre luftrommet tryggere
Norge blir landet i Europa med den mest omfattende dekningen av lufttrafikkdata.
SafeSky, Avionix og Norsk Luftambulanse går nå sammen for å bedre sikkerheten i norsk luftrom.
Ved å kombinere de tre aktørenes tjenester – lufttrafikkdata, luftromsovervåkningsutstyr, avanserte kameraer, vær- og dronevarsler – er tanken at pilotene skal få enda bedre grunnlag for å treffe sine beslutninger.
HemsWX - en avansert værapplikasjon
Norges geografiske mangfold fører til betydelige værvariasjoner, noe som krever nøye værplanlegging for flyging.
For å møte dette behovet har Norsk Luftambulanse støttet utviklingen av HemsWX, en avansert værapplikasjon som gir detaljerte værdata for lavtliggende operasjoner.
HemsWX står for Helicopter Emergency Medical Service Weather, og er en portal som er skreddersydd for flygere. Når man logger inn på den webbaserte portalen får man tilgang på all informasjon, som værradar, yr, satelittbilder og prognosekart.
HemsVX er også tilgjengelig for småflypiloter, og satt i drift i både Sverige og Danmark.
Samarbeid med Avionix og SafeSky
I lys av de værmessige utfordringene og det stadig mer komplekse lufrrommet, har Norsk Luftambulanse initiert et samarbeid med appen SafeSky og Avionix.
Ifølge SafeSky inkluderer samarbeidet følgende:
Norsk Luftambulanse deler sine HemsWX dronevarsler ('drops') med SafeSky-piloter.
Avionix vil levere et betydelig antall OpenAir multitrackmottakere i løpet av de neste månedene. Disse skal utplasseres i HemsVX sine eksisterende vær og kamerastasjoner. Dette vil gi en unik dekningsgrad i det norske landskapet. Utrullingen vil starte sørøst og rundt de største byene.
SafeSky deler sin omfattende trafikkdatastrøm med HemsWX, inkludert trafikk fra de nylig installerte Avionix-bakkestasjonene.
SafeSky: Norge best i Europa
Ifølge SafeSky blir Norge nå det landet med den mest omfattende dekningen av lufttrafikkdata i Europa.
- Dette samarbeidet skaper et tryggere og mer sammenkoblet luftfartssystem, i tråd med visjonen vi har i SafeSky. Dette er ikke en engangshendelse, det handler om å fremme sikkerheten i norsk luftrom og å tjene som et eksempel for resten av Europa, og resten av verden, i årene som kommer, sier administrerende direktør i SafeSky, Tristan Fily.
P.S. I 2018 åpnet Stiftelsen Norsk Luftambulanse HemsWX for vanlige privatflygere. Alle flyklubbledere som ønsker å benytte systemet må melde seg til Norsk Luftambulanse, slik at de får laget adminbrukere, som igjen kan legge inn sine respektive brukere.