SNAKK: Også sjøflyene i Kilen i Bærum bruker frekvens 122.000 over Oslo. Foto: Per Julius Helweg

Radio-krav over Oslo-området

Fra 1.mai blir det RMZ og TMZ over Kjeller- og Oslo-området.

Publisert Sist oppdatert

1.mai blir en viktig dag i luftrommet over Oslo-området, noe som inkluderer flyplassene Kjeller og Ski - samt sjøflyene ved Snarøya. 

Da innføres RMZ / TMZ (Radio Mandatory Zone og  Transponder Mandatory Zone) fra bakken og opp til Oslo TMA. 

SONEN: Kjeller (rødt) og Oslo-området (blått) blir RMZ/TMZ. Ill: Flynytt/Skyvector

Flynytt snakket fredag med Thomas Hytten i Luftfartstilsynet, som sammen med Finn Melling og Hans Edvard Sunde i GA-seksjonen, har jobbet frem løsningen basert på mange høringssvar i vinter. Han sier: 

- Praksis satt i system, og fortsetter:

- For å være pirkete, så er 1.mai da forskriften trer i kraft, mens det er ved AIRAC 16.mai at kartene og AIP skal være oppdatert. 

-Betyr ordningen store forandringer?

-Nei, sier Hytten og forklarer: 

- Det er jo nærmest ingen forskjell fra det praktiske i dag, da vi alltid bruker radioen og flyr i henhold til de høydene vi kjenner. Men nå er det altså krav til at du bruker radioen og transponder når du koser deg i G-luftrom under TMA over hele Oslo-området. Jeg vil beskrive det som "ting satt i system". 

Hytten er selv en ivrig GA-pilot og instruktør, og er således godt kjent med flymiljøets bruk av luftrommet. 

Ski flyplass ligger ni nautiske mil sørøst for hovedstaden og der har de i alle år brukt frekvens 123, 500. Men fra 1.mai må de nå melde aktivitet på "Oslo Traffic" 122,000. 

Rapporteringspunkter 

SKI: I klubbhuset til Follo flyklubb henger gode kart på veggen. I mai må de henges opp nye. Foto: Per Julius Helweg

Nytt er det dog at det kommer såkalte VRP (VFR Reporting Points) langs yttergrensen av denne "sonen".

- Her har det vært en del utfordringer, ettersom slike VRP gjerne er tilknyttet landingsplasser, sier Hytten og forklarer jobben de har gjort: 

- Etter høringen i fjor høst fikk vi forslag om flere VRP i, og rundt, den nye RMZ-sonen. Men ved ettertanke landet vi på mer "fri flyt" og altså heller færre punkter. Blant annet ønsket Norsk Luftambulanse (NLA) at det ikke lå en rute rett over helikopterbasen på Ahus sykehus. 

- Skien Geiteryggen fikk sin RMZ i fjor, hvordan har denne blitt mottatt? 

- Business as usual, kvitterer Hytten og understreker at det har gått helt som forventet.

Nye treningsområder

Med kort varsel ble også de tidligere luftsportsområdene i slutten av mars erstattet av såkalte "fareområder". Du kan laste ned gratis M517-kart via denne linken https://avinor.no/en/ais/

AVINOR: Fareområder erstattet treningsområder. Ill. Avinor

Christian Falck er Kjeller Aero Senters operative sjef på Kjeller og sier: 

-Etter en oppklaringsrunde med Oslo Approach (de som styrer TMA, red.anm.), ønsker de at vi bruker EN-D-nummere ved forespørsler, da de alfabetiske betegnelsene som finnes i AIP (og SkyDemon) visstnok ikke synes på deres systemer. Eksempelvis om du vil trene inne i D113, så ber du om "request to enter Delta 113 for training". 

Bli med på webinar om dette

Luftfartstilsynet arrangerer et såkalt webinar der du kan melde deg på (gratis) og delta på et interaktivt seminar om dette. Tid er torsdag 11. april klokken 13.00, og link for deltagelser finner du HER

RAPPORTERING: Kjeller sine punkter blir som de er - men nå blir det altså krav til radio- og transponderbruk. Her Haukåsen øst for Oslo. Foto: Per Julius Helweg

  

Powered by Labrador CMS