Koronaviruset:
Permitterer flygeledere – GA-trafikken på Torp lammes totalt
- Det er meningsløst og trist at man skal flytte mellom fem og åtte flygeleder over på dagpenger. Det utløser permitteringer også for omlag 200 ansatte ved de tre flyskolen på Torp, og 500 studenter må sendes hjem til en uviss fremtid, sier daglig leder Frode Granlund ved Pilot Flight Academy.
Mandag 8. juni planlegges en stenging av GA-trafikken på Torp flyplass ved Sandefjord. Det blir konsekvensen av at åtte til ti flygeledere permitteres som følge av korona-situasjonen.
Avinors flygeledere i tårnet på den privat eide Sandefjord Lufthavn, har så langt i korona-pandemien vært i arbeid. Permitteringer innføres først mandag.
Saerco Norge, som vant anbudene om flygeledertjenesten på Kjevik og Vigra fra mars i år, permitterer ingen av sine flygeledere.
Det bekrefter Tove Svendsen i Saerco.
Fra mandag morgen vil Torp være åpen for kommersiell trafikk tre timer om morgenen og tre timer om kvelden. Minimal bemanning i tårnet vil i disse periodene bare ha kapasitet for ruteflyene.
500 flygerstudenter stanses
GA-trafikken, som for det aller meste utøves av tre flyskoler med tilsammen 500 elever, samt Sandefjord flyklubb, inkludert flyklubbens brannvakt-fly, må operere fra andre flyplasser, eller bli på bakken.
Sandefjord Lufthavn Torp fikk ikke fem øre da revidert statsbudsjett ble lagt frem 12. mai. Avinor fikk 4,5 millarder, Haugesund lufthavn 70 millioner.
Flyplassen er ikke definert som «samfunnskritisk» viktig, og dermed ikke gitt økonomi i korona-tiden til å opprettholde full bemanning i tårnet.
Må se større perspektiv
- Man kan ikke bare vurdere brannvaktflyets nytte i å speide etter røyk. Jeg har hatt flere samtaler med fylkesberedskapsjefen i Vestfold og Telemark, som understreker at denne flyvirksomheten må sees i et større samfunnssikkerhets-perspektiv.
Larsen har en yrkesbakgrunn som kaptein i Widerøe, og mener at SLH som flyplasseier må ta sitt ansvar for å holde beredskapen åpen for flere samfunnskritiske strukturer.
- Men da må de også få den økonomien et slikt ansvar medfører, sier Larsen.
- Meningsløst
Daglig leder Frode Granlund ved Pilot Flight Academy på Torp har 400 studenter som er i gang med pilotutdannelsen:
- Vi har lidd så mye av covid19-situasjonen. Vi hadde to måneder med ypperlig flyvær for elevene, som de ikke kunne bruke på grunn av smittefaren. Nå som de er igang igjen, stenger flyplassen, sier Granlund.
I likhet med Granlund har både NHO Luftfart og Norsk Flygerforbund sendt brev til samferdselsministeren om saken.
Vil ikke kommentere
Også den lokale flyklubben rammes hardt av permitteringene.
- Stengingen av Torp er problematisk på kort sikt. Vi må flytte flyene til Geiteryggen, det er en ukontrollert lufthavn som er åpen hele tiden, sier Torkel Hasle, talsmann for Sandefjord flyklubb.
- Vi kan opprettholde brannvaktflygingene fra Geiteryggen, men det blir lange bilturer før og etter flyturen, og en tungvint måte å drive på, sier Hasle.
Generalsekretær John Eirik Laupsa i Norges Luftsportforbund sier forbundet har drøftet saken med Samferdselsdeparetementet, men fikk der forsikringer om at de var godt orientert om saken og at de jobbet med den.