PIPER AIRCRAFT:

SKOLEFLY: De to nye modellene fokuserer 100 prosent på flyskolesegmentet. Til private som vil ha eget fly henviser Piper til sine Archer TX og DX, Arrow og Seminole-modeller.

Her er Pipers nye skolefly

Piper Aircraft lanserer de nye treningsflyene Piper Pilot 100 og Piper Pilot 100i.

Publisert

(SUN'N FUN/FLORIDA): Det er alltid spennende å se hva de gamle kjente merkene kommer opp med av nyheter. Enkelte vil nok mene at store produsenter som Piper og Cessna i en del år nå har pyntet på de kjente modellene sine heller enn å slippe de mest spennende nyhetene.

Kommer i to versjoner

I år prøver Piper å gjøre noe med dette. De brukte Sun’n Fun til å lansere de nye treningsflyene Piper Pilot 100 og Piper Pilot 100i.

Begge er basic treningsfly, men i-en i Pilot 100i forteller at flyet leveres ferdig utrustet for IFR, mens modellen uten «i» er en ren VFR versjon.

Motor og utrustning er ellers likt for begge modellene, men IFR-versjonen har en utvidet instrumentpakke. Begge leveres i en ren glass cockpit- utgave levert av Garmin – det er altså slutt på de tradisjonelle analoge instrumentene.

Fokus på flyskolesegmentet

Disse to modellene fokuserer 100 prosent på flyskolesegmentet. Til private som vil ha eget fly henviser Piper til sine Archer TX og DX, Arrow og Seminole-modeller – alt etter behov og lommebok.

Pilot 100 leveres som 2-seter, men et tredje sete kan bestilles og monteres. Merk at dette da kalles «observatørsete» og ikke «passasjersete». For Pilot 100i er dette en del av standardpakken.

Begge flyene leveres med Continental Prime IO-370-D3A motor. Den kommer med fuel injection som gir 180 HP og har en TBO på 2.200 timer. Med standard Sensenich tobladet fixed prop gir dette maks cruise speed på 128 ktas med 75 prosent power, som igjen gir en maks range på 967 kilometer.

Maks takeoff vekt er 1.157 kilo. Da er maks usefull load 395 kilo, og du har plass til 182 liter avgas i tankene. Over et 50’ hinder trenger du 490 meter til avgang og 427 meter i landingen.

Usikre Europa-planer

Piper viste frem Pilot 100 for første gang på Sun’n Fun, men siden de var midt oppi FAA-sertifiseringen var det ikke mulig å prøvefly maskinene.

Piper tar selvsagt i mot ordrer på nye fly, men de vil ikke begynne levering til kunder før første halvår 2020. I starten vil det være snakket om et begrenset antall og kun til amerikanske kunder.

Dette er på grunn av at de da kun har på plass FAA-godkjenningen. På spørsmål om planene for Europa svarte Pipers representant at det vil skje, men han kynne ikke på nåværende tidspunkt si noe om når. Men han var veldig tydelig på at de skal inn på det markedet også.

Interessert? I så fall oppgir Piper følgende priser for fly med lovet utstyr og instrumentering :

SATSER: Med flyene Piper Pilot 100 og Piper Pilot 100i håper Piper Aircraft å sikre seg en stor andel av skoleflymarkedet.

- Piper Pilot 100 $ 259.000

- Piper Pilot 100i $ 285.000

Powered by Labrador CMS