Norsk DC 6B kommer «hjem»
Lørdag 28. mars - i dagslys - skal Braathens gamle LN-SUB gjøre sin siste landing, og det på Sola.
Med cirka 300 gjenværende flytimer på skroget kommer veteranen fra Alaska med dens nåværende eier Robert Everts som en av pilotene «hjem» til Norge.
Forsinkelser
Det har vært flere forsinkelser og utsettelser i det ambisiøse prosjektet det har vært å hente hjem den første av de syv DC 6B- Cloudmaster som Braathens SAFE i sin tid eide og opererte i Norge.
«Ludv. G. Braathens fond for fremme av norsk luftfart» har vært den økonomiske tungen på vektskålen som har virkeliggjort prosjektet, som har pågått i drøye ti år.
Det tok lang tid før nåværende eier Everts Air Cargo i Fairbanks i Alaska gikk med på å selge flyet tilbake til Norge, vel og merke helt mot slutten av dets levetid, for 350.000 dollars.
For dyrt å fly
Rundt 300 flytimer gjenstår, og skulle flyet hatt et videre liv i luften, ville det kreve enorme økonomiske uttellinger, langt utover den rekkevidden Braathens-fondet og Jærmuseet har.
Prosjektgruppen som har lagt grunnlaget for kjøpet, har derfor for lenge siden konkludert med at det eneste realistiske er å få flyet hjem, gi den en plass utenfor hangaren til Stiftelsen Flyhistorisk museum på Sola, og likevel legge penger til ti års vedlikehold av flyet i potten.
Jærmuseet blir den juridiske eieren av flyet.
I Braathens farger
Planen er å gi det et eksteriør i tråd med hva det hadde i sine år for Braathens SAFE.
Når flyet lander på Sola, skal markeringen til Everst Air Cargo være fjernet, og det skal ha fått igjen sin hvite hale, der det norske Braathens-flagget igjen kan påføres.
Med tiden er ambisjonen å bygge et mini Braathens-museum i flyets kabin, og ikke minst vil man prøve å gjenskape den populære buede sofaen i aktre del.
Jakter gamle bilder
- Her er vi på jakt etter gamle bilder tatt innvendig i Braathens DC-6B fly, uansett om de er tatt i LN-SUB eller noen av de andre maskinene. Vi trenger bilder for å kunne gjenskape deler av kabinen slik den en gang var, sier John Stokke, talsmann for prosjektgruppen.
Flynytt kan formidle hans adresse til de som måtte sitte med slike bilder.
Braathens SAFE hadde syv DC 6B Cloudmaster i drift i årene 1962 til 1973. Av disse syv flyene eksisterer nå bare den ene som ventes til Norge, så prosjektet med å redde det som et norsk museumsobjekt har vært en spennende og krevende kamp mot klokka.