NLF CAO s nye tilbud for både motorfly og seilflyeiere skal gi større kontroll og tilpasning i vedlikeholdsprosessen.

NLF CAO røper to nyheter for 2025

For 2025-sesongen introduserer NLF CAO to nyheter som skal fi flyeiere mer fleksibilitet i vedlikeholdsprogrammer. "Ukontrollert miljø pluss" for motorfly og "Ukontrollert for seilfly" gir muligheter for tilpasning fra produsentens anbefalinger, med fokus på kostnadskontroll og operasjonell effektivitet.

Publisert Sist oppdatert

- For sesongen 2025 introduserer NLF CAO to spennende nyheter for flyeiere og operatører, sier daglig leder i NLF CAO og flyteknisk fagsjef i Norges Luftsportforbund, Amund Doksrud.

- Det ene er "Ukontrollert miljø pluss for motorfly og det andre er "Ukontrollert for seilfly (inkludert G, SSG, SLG og TMG)". Begge tilbudene er utviklet for å gi mer fleksibilitet og muligheter for tilpasning av vedlikeholdsprogrammer.

Ukontrollert miljø pluss for motorfly

"Ukontrollert pluss" er et nytt tilbud for motorflyeiere som ønsker bistand til å oppdatere sitt SAM Light-system til et nivå som muliggjør utstedelse av arbeidsordre (Work Order) før et planlagt ettersyn. 

Dette innebærer at flyeieren selv er ansvarlig for å oppdatere loggbøker og komponentkort med nødvendige opplysninger som gangtider, P/N (partnummer) og S/N (serienummer) på komponentene.

Når denne informasjonen er samlet inn og korrekt oppdatert, vil NLF CAO kunne bruke den til å oppdatere SAM Light under det årlige reviewet. 

- For de som ønsker å få dataene innført i SAM Light før det årlige reviewet, kan vi kontaktes for å avtale dette, sier Doksrud.

Det presiseres at dette fremdeles er et ukontrollert miljø, hvilket betyr at ansvaret for flyets vedlikeholdsprogram (AMP) og oppfølgingen av vedlikeholdet fortsatt ligger hos flyeieren.

Amund Doksrud er daglig leder i NLF CAO og flyteknisk fagsjef i Norges Luftsportforbund.
Amund Doksrud er daglig leder i NLF CAO og flyteknisk fagsjef i Norges Luftsportforbund.

Ukontrollert for seilfly (G, SSG, SLG og TMG)

Den andre nyheten gjelder seilflyeiere, spesielt de som ønsker å deklarere sitt eget vedlikeholdsprogram (AMP). Tilbudet gjør det mulig å avvike fra produsentens gangtidsanbefalinger med korrigerende tiltak. 

Dette er særlig aktuelt for TMG (Touring Motor Glider), der det er større fleksibilitet i forhold til vedlikeholdsprogrammet.

- "Ukontrollert for seilfly" gir en unik mulighet for flyeiere til å tilpasse vedlikeholdet etter egne behov, noe som kan gi mer kontroll over både kostnader og vedlikeholdsintervallene, sier fagsjefen.

Prisliste for 2025

Prisliste for 2025 er nå tilgjengelig på NLFs nettsider.

- NLF CAO er en medlemstjeneste som drives etter null-profitt prinsippet. Vi vil fortsette å utvikle tjenester som gir mer fleksibilitet og kontroll for flyeiere, samtidig som sikkerheten ivaretas på en profesjonell og effektiv måte, avslutter Doksrud.

Powered by Labrador CMS