NASA simulerer lufttaxiflyvninger
Avansert simulator skal hjelpe utviklere med å lage mer passasjervennlige og sikre design for eVTOL-fly.
I løpet av de neste fire årene forbereder NASA seg på å plassere testpersoner i setet til en lufttaxi i en virtuell flysimulator. Den avanserte simulatoren er designet for å simulere flygningen til elektriske vertikale start- og landingsfly (eVTOL), med mål om å studere turbulens og andre faktorer som påvirker passasjeropplevelsen på planlagte lufttaxiservicer i byer som New York, Chicago og Los Angeles.
Dataene fra disse testene vil bli delt med partnere i Advanced Air Mobility (AAM)-industrien for å hjelpe dem med å utvikle mer passasjervennlige design.
Realistisk simulator
Romfartsorganisasjonen samarbeider med flere store utviklere av lufttaxi, inkludert Archer Aviation, Joby Aviation og Boeings eVTOL-prosjekt Wisk Aero. Målet er å forske på passasjeropplevelsen og sikkerheten til både passasjerer og tilskuere på bakken.
– Testene i laboratoriet vil gi den avanserte luftmobilitetsindustrien innsikt i akseptabel bevegelse for disse luftfartøyene, slik at offentligheten lettere kan ta i bruk den nye teknologien, sier NASA-testpilot Wayne Ringelberg ifølge Flying Magazine.
Ringelberg har nylig gjennomført en rekke testrunder på den nye simulatoren ved NASAs Armstrong Flight Research Center i Edwards, California, for å forberede den til forsøk med faktiske testpersoner.
I disse testene tok Ringelberg av fra en NASA-konstruert konseptuell vertiport på toppen av en parkeringsplass i sentrum av San Francisco og fløy over byen til en annen virtuell start- og landingsplass på toppen av en skyskraper.
Han satt i et sete montert på en seks-akset plattform som gjenskaper hele bevegelsesområdet til en lufttaxitur, og bar hodetelefoner og VR-briller for å simulere støy og gi ham utsikt over cockpiten og byen under.
Starter snart med testpersoner
Etter flyvningene rapporterte Ringelberg til NASA om hvor realistiske og pålitelige simulatorens bevegelser og audiovisuelle signaler var.
Med Ringelbergs arbeid ferdig, vil byrået snart begynne testing med andre testpersoner. De vil på samme måte bruke VR-headset og hodetelefoner og fly den samme ruten som NASA-testpiloten. Under flyvningen vil testpersonene trykke på en knapp for å indikere ubehag.
Gjennom disse testene håper NASA å samle verdifulle data som vil bidra til utviklingen av trygge og komfortable lufttaxitjenester i fremtiden.