LÆREBØKER:
Nå er den nye læreboken for motorflygere her
– En ny måte å formidle teoripensum på.
I dag lanseres den nye læreboken for vordende motorflygere. De første eksemplarene av "Den store motorflyboken" har ankommet Norges Luftsportforbunds (NLF) lokaler i Oslo.
Boken er skrevet av Kjersti Melling i samarbeid med NLF.
- Felles filosofi i bunnen
Ifølge generalsekretær John Eirik Laupsa så man et økende behov for ny pensumlitteratur innenfor flere av NLFs luftsportgrener.
– Materialet som allerede finnes har forbedringspotensial, og mye av det er rett og slett ikke bra nok. Vi mottok mange henvendelser fra personer som ønsket et nytt læreverk, sier han til Flynytt.
– Vi bestemte oss derfor for å lage nye lærebøker. Med en felles filosofi i bunnen tenker vi å ha en enhetlig pedagogisk profil. Bøkene er selvfølgelig tilpasset hver gren, men de har felles grunnfilosofi. Vårt mål har vært å knytte teori og praksis tettere sammen.
Også seilflygere og mikroflygere har nye bøker på trappene. Den første boken, for motorflygerne, består av 716 sider som blir tilgjengelig både som trykket bok med stive permer og som elektronisk bok.
Bygget opp som en flytur
Forfatter Melling er utdannet sivil flyinstruktør og trafikkflyger, og har arbeidet i luftfartsbransjen i flere tiår. Hun er også skribent og korrekturleser i Flynytt.
Melling forteller at man med «Den store motorflyboken» har ønsket å komme opp med en ny måte å formidle teoripensum på.
– Den er bygget opp som en flytur og dekker alle fag til privatflygersertifikatet. I tillegg til boken lager vi undervisningsmateriale i form av power points, som både vil følge bokens kapitler og bli laget per fag. Vi har også laget en spørsmålsdatabase med 3000 spørsmål. Dette opplegget stilles til rådighet for klubbene som bestemmer seg for å følge NLFs opplegg, sier hun.
Boken består av 17 kapitler, hvor alle bortsett fra to hører sammen med en fase i en flyvning.
– Vi har forsøkt å gi boken en fortellende stil, hvor fagstoffet er tatt inn der det er naturlig, sier Melling.
Hun forteller at øret behandles sammen med nedstigning og problemer med trykkutligning, mens stress tas opp sammen med nødprosedyrer.
– Målet er at dette skal gjøre det lettere å lese og å forstå vanskelige områder. Boken kan ses på som en bro mellom teori og virkelig flyging.
«Print on demand»
Boken er blant annet skrevet med midler fra Det faglitterære fond. Laupsa sier at NLF håper å få til en «print on demand»-løsning, der bøkene trykkes i takt med at bestillingene kommer inn.
– Både regelverk og teknologi utvikler seg hele tiden. Med en slik løsning vil man få til en kontinuerlig oppdatering av pensumlitteraturen og alltid være oppdatert, sier han.
Boken får en prislapp på 1.790 kroner som bok med stive permer. I elektronisk versjon skal verket koste kr. 990.
– NLF ønsker at flest mulig både har bok og elektronisk tilgang. Den samlede prisen settes derfor til 2.190 kroner, avslutter Laupsa.