Veteranfly:

I LUFTEN: Den danske DC-3-en fotografert i luften over København. Håpet om at maskinen igjen skal fly lever fremdeles.

Medlemmene nekter å gi opp håpet om å få Den Gamle Dame tilbake i luften

Håp i hengende snøre for den danske DC-3-en.

Publisert

På DC-3 Vennernes ekstraordinære generalforsamling i Værløse nær København nylig ble ikke de viktigste vedtekstsendringene vedtatt.

De skulle ha avspeilet at foreningen fremover skal jobbe med et fly som står permanent på bakken.

Medlemmene var imidlertid ikke klare for å gi opp håpet om å få OY-BPB tilbake i luften.

På bakken

Før jul kom beskjeden om at OY-BPB ikke skulle fly mer. Det var en beslutning som ble meddelt av Foreningen For Flyvende Museumsfly, som eier og står for driften av flyet, og som DC-3 Vennernes styre tok til etterretning. Venneforeningen har jobbet for å skaffe til veie penger til driften av flyet.

Det ble slått fast at økonomien ville være en stor utfordring, selv om DC-3 Vennernes bestyrelse hadde utarbeidet en økonomisk redningsplan, som skulle sikre driften i minst et par år fremover.

Det var imidlertid en avgjørende faktor for Foreningen For Flyvende Museumsfly, at man bare hadde to godkjente teknikere til å stå for vedlikeholdet av flyet.

Nytt håp

På generalforsamlingen kom det frem at det kan nærme seg en løsning på begge problemene. Det er opprettet kontakt med aktører som har ytret et ønske om å være med på å sikre flyets økonomiske grunnlag.

Også når det gjelder teknikersituasjonen kan man skimte et lys i enden av tunnelen. En mekaniker, som i dag jobber på flyet, kunne fortelle at han hadde tilsagn fra fem sertifiserte mekanikere, som alle garanterer fem års arbeid på maskinen.

GODT OPPMØTE: Bilde fra generalforsamlingen. Det møtte opp to-tre ganger så mange som normalt.

En ting er i hvert fall helt sikkert. Danmarks eldste trafikkfly, og eldste militære transportfly, har mange fans, dets venner er trofaste, og de aller fleste vil helst se og høre det der oppe mellom skyene.

 

 

Powered by Labrador CMS