Ville du fløyet med denne? Fra 2033 kan det bli mulig.

Med åtte elektriske motorer skal Elysian Aircrafts elfly E9X kunne frakte 90 passasjerer.

Nederland kaster seg med i elfly-kappløpet.

Publisert

Når man sier "åttemotors fly", tenker vi som verken ble konfirmert i går eller i forgårs automatisk på B-52

Men kanskje må vi begynne å tenke på E9X. Har du ikke hørt om det før? Vel, det er bare å lese videre.  Går alt etter planen blir det mulig å fly med en slik fra 2033. 

Nederlandske Elysian Aircraft vil ha åttemotors elfly

I fjor ble det nederlandske selskapet Elysian Aircraft grunnlagt med tanke på å skape et åttemotors elektrisk regionalfly med plass til nitti passasjerer. 

Kabinens tverrsnitt vil være omtrent det samme som Embraers regionalfly, mens vingespennet etter planen skal være 42 meter. Vingen skal inneholde både batterier og alt som hører til drivlinjen, inkludert fire motorer på hver side av kabinen. 

Selskapet er klar over at verden ennå ikke har alle parametrene på plass som trengs for at E9X skal bli til virkelighet. Blant det viktigste de trenger er å få batterier som kan lades på 30-45 minutter for å få realistiske turn-around-tider. 

Jobber med ti års tidshorisont

Batteriprodusentene selskapet har snakket med mener dette er realistisk i løpet av de neste ti årene - og det er den tidshorisonten de jobber med. Det vil selvfølgelig være mye som må utvikles og sertifiseres, inkludert en reserveenergikilde der tradisjonelle turbinmotorer kan være et alternativ. 

Elysian Aircraft har beregnet at med dagens energitetthet i batterier kan de oppnå en rekkevidde på 800 kilometer, men de forventer at dette vil kunne økes til 1.000 kilometer i løpet av utviklingsperioden. 

Halvparten av alle flyreiser i verden er innenfor denne rekkevidden, og det betyr at det vil være mulig å fjerne 20 prosent av luftfartens CO2-utslipp ved å fly med regionale elfly. 

Slik ser man for seg vingen.

Fem ganger så muljøvennlig som fly med bærekraftig drivstoff

Den nye typen vil være fem ganger så miljøvennlig som fly som flyr på bærekraftig drivstoff eller hydrogen. 

Miljøbelastningen fra EX9 vil komme ned på nivå med en gjennomsnittlig elektrisk bil med 1-2 personer om bord. 

Men det er altså ti år til E9X settes i drift - hvis den blir til noe. Som det har blitt sagt før i dette bladet, ser vi frem til å kjøpe billett til et elfly, gjerne et åtte-motors. 

En tur i en B-52 får vi nok aldri..

Powered by Labrador CMS