Hvem skulle tro at denne freshe flymaskinen er en 1979-modell?

LN-HOG i nye farger

Farvel til gamle og slitte farger. Hallo til et nytt og glinsende ytre!

Publisert

I høst kom LN-HOG tilbake til Haugaland flyklubb på Karmøy etter et lengre opphold på Rakkestad. Sist flyet var her, var det lett gjenkjennelig og ganske unikt i fargene. Tilbake kom det som så ut som et nytt fly. Helt andre farger, og en finish som ikke kan sammenlignes.

Før og etter

LN-HOG er flyet jeg lærte å fly i, og som jeg senere fløy til Nordkapp og tilbake i. Jeg har tusenvis av bilder, og sikkert hundrevis av timer med video, i det flyet. Og rett under 238 flytimer med de gamle fargene. Uansett hva man måtte mene om de gamle fargene, så var det i alle fall lett å kjenne igjen!

Samtidig er det vanskelig å nekte for at flyet ser mye finere ut i dag, selv om det er langt mer generisk. Det var tross alt ikke akkurat vakkert før. På samme tid må jeg jo innrømme at flyet nå har mistet litt av sin identitet og sjel – det ser nå ut som en hvilken som helst annen generisk 172. Og så ser det rett og slett nesten nytt ut!

Jeg klarer ikke la være å tenke på dette spørsmålet fra Aviationexam:

Cruiser det litt raskere nå? 

Det må jo tross alt ha vært en del motstand i den gamle slitte lakken.

Om det faktisk gikk raskere, eller bare føltes sånn, det klarer jeg ikke helt å svare på. Men uansett, så føltes det raskere!

Før. LN-HOG over Nordkapp, sommeren 2021.
Powered by Labrador CMS