NLA-basen på Lørenskog-
Luftambulansebasen på Lørenskog må stenges for utbedringer som Luftfartstilsynet krever. Det er bemerkninger som er gitt etter arbeidsmiljøloven som fører til en midlertidig flytting av helikoptere, mannskap og legebil som brukes i nærområdet når det ikke er flyvær.

Legehelikoptere skal fly fra Kjeller

Norsk Luftambulanses største og travleste helikopterbase på Lørenskog, nær A-hus, må midlertidig flyttes til Kjeller flyplass.

Publisert Sist oppdatert

Basebygget og landingsplassen, som har tilgang til to hangarer, har fått anmerkninger etter et tilsyn fra Luftfartstilsynet, som avdekket avvik på arbeidsmiljøloven. 

Per september 2024 er det uklart når utbedringsarbeidet starter eller hvor lenge det vil vare.

Base siden 1978

Kommunikasjonsrådgiver i NLA, Anders Vaaja Aspaas, skriver i en e-post til Flynytt at de jobber for å sikre at flyttingen ikke påvirker beredskapen, slik at pasientene fortsatt mottar trygg luftambulansetjeneste, samtidig som arbeidsmiljøet ivaretas.

NLA-basen på Lørenskog var NLA sin første base, etablert i 1978 av legen Jens Moe, med et innleid Messerschmitt Bölkow Blohm BO 105-helikopter plassert rett utenfor sykehuset. 

I årevis stod helikopteret i en dukhangar, før Stiftelsen Norsk Luftambulanse bygde en permanent base med integrert hangar, vaktrom og hybler for mannskapene.

Drifter 13 baser

NLA driver i dag 13 helikopterbaser på kontrakt med Luftambulansetjenesten HF. 

Disse ligger i Tromsø, Brønnøysund, Ålesund, Dombås, Ål, Stavanger, Bergen, Førde, Arendal, Trondheim, Evenes, Kirkenes og Lørenskog, som har to helikoptre. Lørenskog-basen dekker Norges tettest befolkede områder, med Airbus-helikoptre som kan fly i mørke. 

Tjenesten støttes også av 330-skvadronens AW 101 Merlin-helikoptre.

Bemerkninger om landingsplass

Aspaas forklarer mer om flyttingen:

«Tilsynet fant flere avvik, hvor trening i hangar og usikret arbeid på mesanin ble lukket sist høst, måling av muggsopp var ok i vinter. Mangler ved garderobe/dusj, skinner til helitralle, og krav til det fysiske arbeidsmiljøet inkludert rehabilitering av treningsrom gjenstår. Arbeidstilsynet har også vært på basen, men det har ikke kommet rapport derfra så langt. Luftfartstilsynet har også kommet med pålegg knyttet til selve landingsplassen.

For å få utbedret lokalene på Lørenskog må tjenesten med sine to helikopter og mannskap flytte i midlertidige lokaler. Det å flytte tjenesten midlertidig er en omfattende prosess. Huseier og arbeidsgiver for medisinsk personell i tjenesten Oslo Universitetssykehus, leietaker Luftambulansetjenesten HF og operatør Norsk Luftambulanse Helikopter er i en prosess for å flytte basen midlertidig til Kjeller. Deretter skal base Lørenskog utbedres, og det er ennå ikke klart hvor lenge denne utbedringen tar.»

- Vurderes som god midlertidig plassering.

Flynytt har vært i kontakt med  klinikkleder for Prehospital klinikk i OUS, Steinar Olsen.

- Er det flyoperative utfordringer ( for eksempel eks annen trafikk å forholde seg til) ved en midlertidig flytting slik OUS som huseier på Lørenskog ser det? 

- Den ordinære flyaktiviteten ved Kjeller og over Lillestrøm er relativt lav. Luftambulanseoppdrag gis alltid høy prioritet i forbindelse med regulering av flytrafikken. Kjeller vurderes derfor som en god midlertidig plassering.

- Vil transporttiden for pasient fra Kjeller til A-hus bli lenger enn fra nåværende base til sykehuset?

 - Luftambulansetjenesten bringer få pasienter til Ahus. Flyttingen vil slik sett i liten grad påvirke pasientstrømmen til og fra sykehuset da de fleste pasientene til Ahus transporteres i ambulanse.

Flynytt har ikke fått svar på spørsmålet om  hva Luftfartstilsynet setter fingeren på med landingsplassen. 

Powered by Labrador CMS