Larvik-ulykken:- Ikke vært mulig å gi en entydig forklaring på hva som førte til at flyet kom ut av kontroll og gikk i spinn
I dag kom Statens havarikommisjons rapport om flyulykken vest for Larvik i november 2021.
Tre personer livet da et skolefly av typen Diamond DA42 NG havarerte. Flyet, som tilhørte Pilot Flight Academy på Torp, var ute på en treningstur med en instruktør og to elever ombord.
Skoleflyet tok av fra Sandefjord lufthavn Torp (ENTO). Etter cirka 32 minutters flyging, og etter å ha gjennomført flere svinger i rundt 3 600 fot høyde over bakken, kom flyet ut av kontroll og gikk i spinn.
Tilgjengelig informasjon tyder på at flygingen var normal helt til flyet kom ut av kontroll. To sekvenser med flyging med lav hastighet ble gjennomført i perioden. Hastigheten var da nede i henholdsvis 81 kt og 72 kt. Det er sannsynlig at steilevarselet (first indication) kom på under den andre sekvensen. Havarikommisjonen mener videre det er sannsynlig at flyet kom ut av kontroll under en tredje sekvens, da hastigheten igjen var på vei ned. Undersøkelser av flyvraket har vist at både flaps og understell var nede da flyet traff bakken.
Havarikommisjonen har drøftet flere mulige scenarioer, men det har ikke vært mulig å gi en entydig forklaring på hva som førte til at flyet kom ut av kontroll og gikk i spinn.
Havarikommisjonen har ikke funnet feil ved flyet som kan forklare hvorfor det kom ut av kontroll, men understreker at tekniske feil likevel ikke kan utelukkes.
Havarikommisjonen har gitt en sikkerhetstilråding i forbindelse med undersøkelsen (se faktaboks).