Veteranfly:
Korona og dollarkurs knuste drømmen: Norsk DC 6B kommer likevel ikke «hjem»
Skulle landet på Sola i slutten av mars.
Lørdag 28. mars skulle Braathens gamle LN-SUB gjøre sin aller siste landing på Sola. Flyet skulle deretter få plass utenfor hangaren til Stiftelsen Flyhistorisk museum på Sola.
Slik ble det dessverre ikke.
Ville kostet en million mer
Corona-viruset og den økte dollarkursen har satt en stopper for det flyhistoriske prosjektet.
– Først ble vi rammet av restriksjonene i luftfarten mellom USA og Europa, som satte en foreløpig stopper for fergeflygingen fra Alaska. Men den virkelige katastrofen kom med dollarkursen, forteller Egil Endresen, som er leder i venneforeningen ved Flyhistorisk museum Sola, til Teknisk Ukeblad.
Som en følge av den svake norske kronen koster de 400. 000 dollarene i dag rundt en million kroner mer enn da budsjettet ble satt opp for et år siden.
Norsk museumsobjekt eller delefly?
Kontrakten er derfor hevet, men eieren, Everts Air Cargo i Alaska, utelukker ikke å inngå en ny avtale dersom det skulle bli aktuelt. Ifølge Teknisk Ukeblad er alternativet for eieren er å bruke det som delefly for resten av DC-6-flåten som Everts faktisk har tenkt å holde i luften i ytterligere ti år. Per i dag gjenstår det cirka 120 flytimer.
Braathens SAFE hadde syv DC 6B Cloudmaster i drift i årene 1962 til 1973. Av disse syv flyene eksisterer nå bare den ene som ventes til Norge, så prosjektet med å få det til Norge har vært en spennende og krevende kamp mot klokka.
Nå er det usikkert om kampen noen gang vil vinnes.