Visualisering av flyet fra KLM og ZeroAvia. Illustrasjon: KLM
Slik ser man for seg fremtidens regionalfly.

KLM og ZeroAvia tar sikte på hydrogendrevne fly i 2026

Vil fly med ZeroAvias ZA2000 hydrogenelektriske motorer, som er designet for større regionale turbopropfly.

Publisert Sist oppdatert

KLM har inngått et samarbeid med ZeroAvia for å utvikle et hydrogendrevet fly, med mål om å ha det i luften innen to år. Dette testflyet vil være et turbopropfly tiltenkt regionale ruter, melder check-in.dk.

Partnerskapet ble annonsert på en felles pressekonferanse for KLM og ZeroAvia på Farnborough International Airshow.

Vil fly i 2026

 ZeroAvia er et selskap som utvikler hydrogenelektriske motorer. Partene har som ambisjon at den første demonstrasjonsflyvningen med et turbopropfly skal finne sted i løpet av 2026.

Den planlagte flyvningen vil skje med bruk av ZeroAvias ZA2000 hydrogenelektriske motorer, som er designet for større regionale turbopropfly.

- Verdens største flyselskaper begynner med økende seriøsitet å utforske hydrogenelektriske motorer som en potensiell løsning. Vi gleder oss til å jobbe med KLM, som er et flyselskap med en lang historie. Sammen ser vi inn i fremtiden for luftfartsindustrien, sier James Peck, kommersiell direktør hos ZeroAvia, i en pressemelding.

Vil være pionér

Det nederlandske flyselskapet omtales gjerne som en av aktørene som er lengst fremme i den grønne omstillingen i luftfarten.

- KLM ønsker å være en pionér på reisen mot en mer bærekraftig fremtid for luftfart. Sammen med partnere forsker vi på elektriske, hydrogen- og hybriddrevne flyvninger og undersøker hvordan vi kan oppnå raske fremskritt. konstaterte Maarten Koopmans, administrerende direktør for KLM Cityhopper, på pressekonferansen ifølge check-in.dk.

ZeroAvia opplyser at de på sin britiske base allerede har testet en prototype av selskapets første ZA600-motor på et Dornier 228-fly.

Powered by Labrador CMS