Elflyet RX4E trekkes frem for å bli vist frem i sitt rette element på Aero Friedrichshafen.

Kinas første elektriske fireseter fløy på Aero

Med en angitt rekkevidde på 400 km og 2,5 timers flytid markerer flyet et stort steg i utviklingen av elektrisk luftfart.

Publisert

På Aero i Friedrichshafen fikk vi se Kinas og verdens første elektriske enmotors fireseter.

Kommer i flere alternativer

Flyet er utviklet av Rhyxeon General Aircraft, et selskap som ble etablert i 2013 under Liaoning General Aviation Research Institute (LGAA). 

De tilbyr to hovedmodeller: En toseter og en fireseter, som finnes i versjoner med ulike understell for landing på snø, vann og mer konvensjonelle flyplasser. 

Flyene kommer også med forskjellige motoralternativer: Elektrisk batterimotor, hydrogendrevet av brenselceller eller hydrogen i en stempelmotor. 

Kan sammenlignes med Cessna 172

Her pakkes og settes standen opp dagen før åpningen av Aero Expo.

På messen i Friedrichshafen var det den elektriske modellen RX4E som ble vist frem. Flyet har en maksimal startvekt på 1260 kg og en tomvekt på 952 kg. 

Det gir omtrent 75 kilo tilgjengelig for hver passasjer, og fordi et elektrisk fly ikke trenger å ta med drivstoff i vektberegningen, ender lastekapasiteten opp på et nivå som kan sammenlignes med en Cessna 172.

De fleste flyene på Aero er stasjonert i messehaller eller ute på bakken, og forblir der. Men RX4E fikk vi se i luften da det fløy oppvisning sammen med to andre elfly. Det var første gang det var et eget elflyshow i løpet av flymessen.

På mange måter minner det kinesiske elflyet om en Cessna 172, og ikke bare i utseende – også lyden var til forveksling lik. 

- 2,5 times flytid

En del av et flys lyd kommer fra propellen, og dette gjelder også for elektriske fly. 

Så da RX4E fløy 500 meter fra tilskuerområdet ved messen, lignet lyden veldig på en Cessna med den karakteristiske lyden fra den roterende propellen.

Under messen fikk vi vite at RX4E kan fly i 2,5 time og tilbakelegge 400 kilometer. Dette er i så fall et betydelig steg fremover hva gjelder utviklingen av elektriske fly. 



Powered by Labrador CMS