Kaller tilbake vedtak om vektøkning for eksperimentelle sportsfly
Flere flyeiere fikk onsdag 31. oktober en e-post fra Norges Luftsportforbund (NLF) med beskjed om at det tidligere innvilgete vedtaket om vektøkning tilbakekalles.
I e-posten står det at Luftfartstilsynet (LT) onsdag 23. oktober gjennomførte et virksomhetstilsyn av NLF hvor sikkerhetssystemet for sportsfly (Sportsflyhåndboken) var tema.
Under virksomhetstilsynet ble det avdekket at det underlag NLF har mottatt fra eiere av sportsfly som har fått status som eksperimentelt luftfartøy ikke er tilstrekkelig i forhold til den prosedyren som er etablert for å kunne godkjenne luftfartøy.
Mangler dokumentasjon
- Til tross for det manglende underlaget har vi i NLF godkjent en forhøyet maksimal avgangsvekt og utstedt tilleggsdokumentasjon til flygetillatelsen. Dette burde ikke vært gjort. LT har nå bedt NLF med umiddelbar virkning om å tilbakekalle de vedtak som er fattet for ditt/deres sportsfly, kan man lese i mailen.
Dette betyr at flyet kun kan opereres etter de vekter som var gjeldende før vedtaket om «eksperimentelt luftfartøy» ble fattet av NLF.
- NLF beklager at denne situasjonen har oppstått, og vil omgående se inn i hvordan den oppståtte situasjonen kan håndteres, og vi vil komme nærmere tilbake til hvordan dette bør håndteres for de berørte flyeiere.
- Må gjennomføres ny prosedyre
Generalsekratær i NLF, John Eirik Laupsa forklarer:
- Ved godkjenningen av nytt sikkerhetssystem for sportsfly var noe av innholdet en prosedyre for å kunne godkjenne økt avgangsvekt for sportsfly. For de flyene som har dokumentasjon fra fabrikant på høyere avgangsvekt, men frem til nå vært begrenset av det norske regelverket på MTOW 450 kg (472,5 kg med redningsskjerm), er utstedelsen av dokumentasjon for høyere avgangsvekt helt i orden, begynner han.
- Det som er problemet, og som gjelder 30 luftfartøy, er der det ikke er tilstrekkelig dokumentasjon fra fabrikant. Disse har fått betegnelsen «eksperimentelle luftfartøy», og der må det gjennomføres en prosedyre for å eventuelt kunne oppnå en høyere maksimal avgangsvekt.
- Det er eierne av disse flyene som skal fremskaffe underlaget. Feilen som har blitt gjort, er at fremgangsmåten som kan benyttes på én type har blitt benyttet på flere flytyper. Dette er selvfølgelig ikke godt nok, og da det ble avdekket måtte samtlige tillatelser til høyere avgangsvekt for eksperimentelle luftfartøy føres tilbake til der de var før det ble åpnet for vektøkning. Uttrykt på annen måte; -Kvalitetskontrollen på innsendt underlag har ikke vært god nok.
Laupsa lover at NLF vil komme tilbake med veiledning til hvordan de aktuelle flyeierne kan gå frem for eventuelt å kunne oppnå høyere avgangsvekt.