Aero 2025:

Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrts konseptfly for regionaltrafikk drives av hydrogen og brenselceller. Passasjerene sitter foran, mens drivstoff og teknologi er plassert bakerst i flykroppen.

Hydrogenfly på tegnebrettet: DLR viser vei mot grønn regional luftfart

Konseptflyet, som er drevet av hydrogen og brenselceller, gir et glimt av hvordan regional luftfart kan se ut i en utslippsfri fremtid.

Publisert Sist oppdatert

Aero i Friedrichshafen er først og fremst en messe for allmennflyging, med alt fra småfly og helikoptre til utstyr og tjenester for GA-piloter. 

Men blant flymaskiner og nyvinninger innen cockpitutstyr, finnes det også glimt av luftfartens fremtid. 

En av de mest interessante utstillingene kom i år fra det tyske luft- og romfartsinstituttet DLR – Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt.

Fremtidens utstlippsfrie passasjertransport

Instituttet presenterte en konseptmodell for et regionalfly drevet av hydrogen. 

Modellen viser hvordan fremtidens utslippsfrie passasjertransport i luften kan se ut: Med kabinen plassert foran, og hydrogenbeholdere og brenselceller bak i flykroppen. 

Brenselcellene omdanner hydrogen til elektrisk energi som driver propeller eller motorer – helt uten utslipp av CO₂.

Tusen kilometers rekkevidde

Flytypen som DLR har utviklet som konsept, er beregnet for en rekkevidde på opptil tusen kilometer. 

Det er nok til å dekke mange av de mest trafikkerte regionale rutene i Europa – strekninger hvor dagens passasjerfly fortsatt er fossildrevne. 

For at hydrogenfly skal bli en realitet, forutsettes det at infrastrukturen for tanking og håndtering av hydrogen kommer på plass, både på bakken og i luftfartens logistikkjeder.

Håper industrien vil ta opp tråden

DLR bygger ikke fly selv, men leverer forskningsresultater og teknologiske løsninger som produsenter kan bygge videre på. 

Instituttet håper at industrien vil ta opp tråden og videreutvikle teknologien, slik at visjonene kan forlates tegnebrettet og løftes til lufta.

Powered by Labrador CMS