E-Fan

Her er E-Fan på norsk jord
El-flyet gjester Zerokonferansen.
Det elektriske flyet Airbus E-Fan er i Norge i forbindelse med Zerokonferansen, som finner sted i Oslo 23. og 24. november.
Flyet vil disse dagene være utstilt på Youngstorget.
- Ambisjonene som ligger bak utviklingen av dette flyet viser at det ikke er noen begrensninger for hva som kan elektrifiseres i transportsektoren, sier Marius Holm, leder i Miljøstiftelsen ZERO, i en pressemelding.
Krysset kanalen
E-fan var i luften første gang i mars 2014. I fjor sikret maskinen seg overskrifter verden over da den krysset Den engelske kanal.

Da flyet landet etter 53 minutter var det fremdeles rundt 20 prosent batterikapasitet igjen.
E-Fan har lagt bak seg over 100 flyvninger. Flyets batteri har en vekt på 167 kg og kapasiteten er på 29 kWh.
- Stor interesse
Generalsekretær i NLF, John Eirik Laupsa, er strålende fornøyd med at E-Fan i skrivende stund befinner seg på norsk jord.
- Vi er veldig glade for at E-Fan nå står på Youngstorget. Vi registrerer at det er stor interesse og nysgjerrighet hos relevante politikere. Flere sentrale Stortingspolitikere har uttrykt et ønske om å besøke standen, sier han til Flynytt.
Han understreker at NLF har en viktig rolle når det gjelder å få introdusert de miljøvennlige flyene her i Norge.
- Vår organisasjon må ta lederskap. Vi har ambisjoner om at Norge kan få en ledende posisjon innen elektrisk luftfart. Norge er langt fremme på elbiler, vi bør også kunne lykkes når det gjelder fly, sier han
75 prosent reduksjon i CO2– utslipp
Arbeidet med E-Fan ble initiert som resultat av EUs rapport «Flightpath 2050 – Europe’s Vision for Aviation», med et mål om 75 prosent reduksjon i CO2-utslipp fra fly innen 2050.
Airbus har også planer om et hybrid-elektrisk småfly, fireseteren E-Fan 4.0, som er forventet å se i luften i 2019.
E-Fan-piloten og flykonstruktøren Didier Esteyne og den norske Airbus-ingeniøren Nils-Harald Hansen deltar begge på Zerokonferansen.