Den elektriske toseteren fra Aura Aero gjennomførte sin første flyvning den 3. desember 2024.

Her er Aura Aeros Integral E i luften

En stor milepæl ble nådd da Aura Aero gjennomførte den første testflyvningen med den elektriske toseteren Integral E i begynnelsen av desember.

Den 3. desember gjennomførte Aura Aero den første testflyvningen med Integral E, en elektrisk versjon av selskapets toseter, designet for trening, aerobatikk og fritidsflyging. 

Flyvningen fant sted på flyplassen Toulouse-Francazal. Flyet, med registreringen F-WIAE, tok av kl. 08:48 under gunstige værforhold, skriver Aura Aero i en pressemelding.

– Den første flyvningen med Integral E er et viktig skritt fremover. Vi er stolte av det vi har oppnådd på seks år, og av den kommersielle suksessen Integral-familien har hatt. Dekarbonisering av luftfarten er nå virkelighet, sier administrerende direktør og gründer Jérémy Caussade.

En time i luften

Integral E er en elektrisk toseter som kan lades på under 30 minutter. Med en maksimal flytid på 60 minutter for to piloter, er tanken at Integral E vil være et godt og bærekraftig valg for korte treningsøkter og flyoppdrag. Flyets struktur inneholder en kombinasjon av tre og karbon, noe som sikrer både lav vekt og høy motstandskraft, samtidig som det skal være enkelt å vedlikeholde og reparer

Aura Aero skriver i pressemeldingen at de allerede har mottatt flere hundre bestillinger på Integral-serien, som består av ulike versjoner, deriblant versjonene R (fritid og akrobatikk) og S (pilotopplæring).

De første leveransene av Integral R er planlagt å starte tidlig i 2025, mens Integral E forventes å være i operasjon fra 2026, etter to år med testflyging.

Kommer til Norge?

Norges Luftsportforbund (NLF) signerte i april i fjor en intensjonsavtale med Aura Aero for kjøp av en Integral E. Et såkalt letter of intent uttrykker partenes intensjoner om å inngå en formell avtale på et senere tidspunkt.

– Norge er et ledende land når det kommer til avkarbonisering av luftfarten. Vi gleder oss til å bidra på vårt nivå ved å bruke dette helt nye elektriske flyet til våre seilflyaktiviteter snart! sa generalsekretær i NLF, John Eirik Laupsa, da han skrev under avtalen.

Powered by Labrador CMS