Artikkelen fra Telemark Airshow ble en av de mest leste på flynytt.no i 2019. Det er tydelig at flyshow fenger. Flyshowkalenderen er også i år den mest leste saken - med god margin. Foto: Grzegorz Kozak

Her er årets mest leste saker i 2019

Disse artiklene fenget mest!

Publisert Sist oppdatert

I det et nytt fly-år står foran oss, er det på sin plass med et lite tilbakeblikk på de mest leste sakene på flynytt.no i året som gikk. 

Flyshow, havarier, veteranflytrøbbel og en solotur over Stillehavet var blant det Flynytts lesere foretrakk å lese i 2019.

1.  Stor oversikt: Her er årets flyshow i 2019

For tredje år på rad er flyshowkalenderen årets mest leste sak. Det er tydelig at det er mange som liker å finne inspirasjon her når årets flyshowekskursjoner skal planlegges. (Vi lover at det snart kommer en kalender for 2020 også!)

2. Piloten som havarerte under avgang på Kjeller: Her er hans egne ord om det som skjedde

En Cessna 177 Cardinal fikk problemer under avgang fra Kjeller. Flere tusen leste beretningen hans om hendelsen. Foto: Privat

Årets nest mest leste sak er flyger Thomas Jamnes beretning om hvordan han opplevde hendelsen da flyets nesehjul og hovedhjul sviktet under avgang fra Kjeller. Det er tydelig at mange ønsket å ta lærdom fra erfaringene han gjorde seg i en utfordrende situasjon. 

Selv om Starfighteren ikke kan fly, blir den tatt godt vare på. Her under motortest og taxing i mai 2019. Foto: Sindre Nedrevåg.

3. Derfor står Starfighteren på bakken

Begge de to personene ombord kom uskadet fra hendelsen. Det er fortsatt ukjent hva som førte til at flyets motor stanset i luften under en flytur 14. august.

På tredjeplass finner vi artikkelen om Starfighteren som dessverre ikke er luftdyktig lenger. Det skyldes at den anbefalte levetiden på rakettdrivstoffet til setene utløp i november 2018, og det har så langt ikke lyktes foreningen Starfighterens venner å finne en løsning på denne utfordringen.

Gullknapp flyplass har fått et realt ansinktsløft.

4. Elektrisk fly har nødlandet ved Gullknapp

Mange har blikket rettet mot den elektrisk revolusjonen innen luftfarten. Derfor skapte det også store overskrifter da Norges første elektriske motorfly måtte nødlande på vannet ved Gullknapp i Arendal. Heldigvis ble ingen personer skadet i hendelsen.

Danskenes Dakota, OY-BPB, fotografert over København i mai 2019. Nå er et 75 år langt flygende eventyr som nå er over. Foto: Ole Steen Hansen.

5. Nytt liv på Gullknapp

Mange likte beretningen om Eivind Johannes Lindtjørn som fløy solo over Stillehavet.

Gullknapp flyplass utenfor Arendal har fått et realt ansiktsiktsløft. Lenge var dette en flyplass som stod stille uten de store utviklingene. Nå har flyplassen fått egen flyskole og en lys fremtid. Flynytt besøkte Gullknapp, og artikkelen fra denne visitten ble årets femte mest leste sak. 

Dakotaen slik vi liker å se den: I luften. Foto: Dan K. Reinli.

6. Forlenget rullebane ga ny «rosin i pølsa»

Telemark Airshow har i løpet av få år vokst til å bli et av Skandinavias største flyshow. I år var besøket av F-16 et av de store høydepunktene. Med ny rullebane på 1780 meter satte Telemark Airshow nok en gang ny publikumsrekord. Og artikkelen om showet ble en av de mest leste i 2019 på flynytt.no. 

7. Derfor kommer aldri Den Gamle Dame tilbake på vingene

Det er alltid trist når et veteranfly har hatt sin sine tur. For mange kom det som en stor overraskelse at danskenes flygende stolthet har gått av med pensjon. Det var flere årsaker til at Den Gamle Dame, danskenes DC3, blir stående på bakken fremover. Blant annet skyldes det utfordringer med motorene og rekruttering av kompetente flygere og mekanikere. 

8. Solo over Stillehavet

Flyger Eivind Johannes Lindtjørns beretning om å krysse halve USA og hele Stillehavet solo i et enmotors fly uten trykkabin fenget mange. Lindtjørn er pilot i Mission Aviation Fellowship og fergefløy et av foreningens splitter nye Cessna Caravan fra  USA til Australia.  

9. Mer trøbbel for Dakotaen - på bakken med motorfeil

2019 går inn i historien som et trøblete år for Dakota Norway. Da fikk foreningens LN-WND nok en gang et driftsavbrudd som følge av motorfeil. Hendelsen oppsto 4. juni under trening på formasjonsflyging på Duxford, der flyet var for å delta på arrangementet Daks over Normandie. Etter iherdig innsats med å få tak i en ny motor kom flyet tilbake til Norge i august

10. – Eggemoen bør bli hovedsmåflyplass

Samferdselsdepartementet bestilte i 2018 en utredning om ulike alternativer for en permanent løsning for småflyaktiviteten i Østlandsområdet. Utredningen kom i januar året etter, og der  slås det fast "at en permanent løsning for småflyaktiviteten i Østlandsområdet kan oppnås både med konsentrert innsats mot en flyplass, og med spredt innsats mot flere flyplasser". Rapporten fra Oslo Economics konkluderte med at Eggemoen ville være den beste løsningen "dersom man vekter brukernytten høyt". Artikkelen sikret seg den siste plassen på årets topp ti-liste.

Powered by Labrador CMS