
Havarikommisjonen: - Flyet manglet tanklokk
Et manglende lokk på en drivstofftank kan være en mulig forklaring på flyulykken utenfor Bergen 1. april, der to personer mistet livet.
Det kommer fram i en foreløpig rapport fra Statens havarikommisjon.
Fant lokket på rullebanen
Lokket ble funnet på rullebanen på Flesland dagen etter ulykken, og bilder tatt av dykkere bekreftet at det var lokket til venstre vingetank som manglet.
– Undertrykket over vingen kan ha ført til at drivstoffet ble sugd ut dersom lokket ikke var på plass, sier fungerende havaridirektør Karl Bjarne Kapaasen til TV 2. Dette er én av flere teorier som nå undersøkes.
Flyturen med Super Decathlon LN-SDB var en instruksjonsflygning i akroflygning med en instruktør og en elev. Eleven var under opplæring for å få rettigheter til å fly akroflygning.
Meldte «Mayday»

Instruktøren hadde tidligere på dagen flydd tur retur Flesland–Stord lufthamn Sørstokken for å hente eleven. Ulykkesturen startet kl. 1502 lokal tid.
Planen var å gjennomføre forskjellige akroøvelser over Bjørnafjorden. Etter endt program, skulle flyet returnere til Flesland, står det å lese i den foreløpige rapporten.
Etter gjennomførte akroøvelser kontaktet de lufttrafikktjenesten. Ifølge opptak av kommunikasjonen meldte flygeren «Mayday». De meldte videre om motorbortfall, og at de planla nødlanding i en innsjø.
Erfarne flygere
Det var de erfarne flygerne og ildsjelene Ivar Harald Henriksen og Tore Iversrud Marthinsen som mistet livet i ulykken.
Havarikommisjonen kan foreløpig ikke konkludere med om drivstoffmangel var årsaken til motorstansen, men undersøker både motor og drivstoffsystemer nærmere.
De har fått bekreftet at det ble fylt drivstoff på formiddagen på Flesland – før den første turen til Stord, skriver de.
Statens havarikommisjon har startet full undersøkelse av ulykken.