Haugaland Flyklubb:
Haugaland Flyklubb har kjøpt sitt første klubbfly
Sjelden har et klubbfly blitt ønsket velkommen på en mer verdig måte enn den ærverdige damen som nå har funnet sitt faste tilholdssted i hangaren på Karmøy.
På vestsiden av Karmøy, nesten ute i Nordsjøen, finner vi Haugesund Lufthavn, Karmøy. En internasjonal lufthavn som eies av Avinor, men driftes av et privat selskap (Lufthavndrift).
Her ute i havgapet finner vi også Haugaland Flyklubb, klubben som gjenoppstod i 2015 etter å ha gått konkurs en gang på 90-tallet. Klubben har de siste årene hatt et fly tilgjengelig for medlemmene via et sameie bestående av fire av klubbens medlemmer, men har ikke hatt noe eget klubbfly.
Lang jakt – kjapp prosess
For å vokse som flyklubb, er det helt essensielt å ha et klubbfly. Så vi har lenge vært på jakt etter et som passer vår økonomi. Derfor var vi ikke sene på avtrekkeren da det dukket opp en mulighet rundt årsskiftet.
Ekstraordinært årsmøte ble gjennomført i romjulen, finansering ordnet i løpet av et par uker, og kjøpekontrakt signert kort tid etter det.
I midten av mars kunne vi endelig ønske klubbens ferskeste medlem – en Cessna 172B, LN-BIH, velkommen.
Han trodde ikke på oss
Flyet har hatt tilholdssted på Starmoen, og ble fløyet derifra av en fergepilot.
Når vi kommuniserte med ham underveis, og sa at han ville få velkomst med vannportal – fikk vi inntrykket av at han ikke helt trodde på oss. Slikt tuller man da ikke med? Selvfølgelig ble det vannportal!
En håndfull av klubbens medlemmer hadde møtt opp for å ønske det nye tilskuddet velkommen. Det hører også med til historien at en av klubbens medlemmer, og hovedinstruktør, jobber som lufthavnbetjent på flyplassen. Han har hatt en liten finger med i spillet for å få ordnet skikkelig velkomst, og satt i dirigentbilen da flyet kom.
En liten prøvetur
Etter feiring med pizza i klubbhuset, måtte klubbens leder og nestleder (undertegnede) ta en liten prøvetur over Haugesund. Vi måtte jo teste det nye flyet vårt før vi parkerte det!
LN-BIH har vært med på mye rart tidligere, blant annet en hel haug med fallskjermløft i NTH Fallskjermklubb (nå NTNU Fallskjermklubb). Nå blir det klubb- og skoleflyging som står på programmet for denne B-modellen fra 1960.
Dette er kanskje en gammel dame, men det feiler henne ingenting! Her har vi mye moro foran oss - og en bratt læringskurve nå som vi brått har blitt flyeiere.
Det var ikke helt tilfeldig at vi havnet på akkurat dette flyet, prisen var innenfor vårt budsjett og vi bør kunne klare en timepris som forhåpentligvis fører til at medlemmene flyr mer. Økende timepriser er et kjent problem, og bidrar ikke akkurat til økt flyaktivitet. Å oppmuntre til økt aktivitet er ikke bare bra for klubben, det er også bra for flytryggingen.
Fikk finansiell hjelp
Vi er en liten klubb, og var avhengig av finansiering for å få til kjøpet. Takket være Luftforsvarets gavefond til Norsk Aero Klubb (som forvaltes av Norges Luftsportforbund), fikk vi innvilget lån ekstremt raskt. Og til en langt bedre rente enn om vi måtte gått til nærmeste lokalbank.
Resten ble finansiert av klubbens oppsparte midler samt privatlån fra en håndfull av medlemmene.
For ordens skyld nevner vi at artikkelforfatter Thomas Fredriksen også er ansatt som som medlems- og kommunikasjonsansvarlig i NLF.