Hangarskip til Oslo skaper forvirring i luften
Du kan fly lovlig over Oslofjorden og Oslo by i pinsen, men du må fly minst 0.5 nautiske mil fra militære skip i området.
Verdens største hangarskip, "USS Gerald R. Ford", er på vei til Oslo. Ombord er over 75 fly og helikoptre. Av ulike årsaker ønsker ikke Forsvaret at det strømmer til skuelystne på sjøen, ei heller fra luften.
Det angivelige flyforbudet ble først annonsert via Notam, før en rekke nettaviser hev seg på ballen og rapporterte om en midlertidig forbudsssone langs fjorden fra Son i sør til Asker i vest, Ullern og Majorstuen i nord og Ekeberg i øst.
Full forvirring
Det tok ikke lang tid før det oppstod usikkerhet om hvorvidt man i det hele tatt kan fly gjennom dette området - eller om det "kun" ligger restriksjoner inne i det.
Det er Forsvaret (og Politiet, skal vi tro Notam-kontoret på Gardermoen) som har skrevet teksten til et restriksjonsområde, som skal opprettes i morgen og med varighet ut pinsen.
Det aktuelle området har fått koden RA, der bokstaven R innebærer Restriksjon, og ikke forbud.
Flynytt har snakket med NOTAM-kontoret og de som har skrevet teksten til NOTAMet, Forsvaret.
NOTAM starter litt overraskende med å si at "de ikke kan tolke det annerledes enn undertegnede". Det vil si at de også blir litt i tvil. De henviser dermed til Politiet, eller de som står bak teksten. I dette tilfellet er det i hvert fall Nasjonalt luftoperasjonssenter (NAOC).
Flynytt ringer da Forsvaret, som sier at "det ikke er forbudt å fly gjennom dette området". Men man må - som NOTAM sier - fly minst 0.5 nautiske mil fra militære skip i området.
Årsaken til at det kan bli forvirring rundt ordene forbud og restriksjon, er at de for sjøtrafikken bruker uttrykket "forbudt".
Viktig at et NOTAM er absolutt tydelig
En lignende episode skjedde for noen år siden da Politiet i Oslo var litt raske med å ilegge et forbudsområde over Oslo i forbindelse med utdelingem av Nobels fredspris.
Da måtte Politiet beklage og endre statuttene til det området de etablerte. Ser man på dagens nettaviser, ser man at de går rett i fella og skriver om "flyforbud" og til og med bruker feil kart som skal vise området.
NOTAM-kontoret kan videre fortelle at det er ikke mange, men fult ut noen, som har myndighet til å kontakte Avinor ved NOTAM for å etablere ulike soner.
Det er blant annet Politiet og Forsvaret. NOTAM-kontoret skal da i utgangspunktet utføre handlingen og opprette området, men sier til Flynytt at det jo "bør være en viss toveis-kommunikasjon", slik at opprettelsen ikke blir helt feil og utilsiktet.
For akkurat når det gjelder NOTAM, så skal man jo være litt petimeter og ha ting helt korrekt.
Dermed kan du altså lovlig fly over Oslofjorden og Oslo by i pinsen i G-luftrommet.
Hadde det derimot vært en forbudssone, ville det skapt en skikkelig propp under TMAet, samtidig med at sjøflyene ville ha måtte ligge ubrukelige i finværet.