Gjenoppbyggingen av det unike krigshistoriske monumentet skjer hos hos Peter Watts i Storbritannia. Han eier Retro Track & Air, et kompetent verksted for reparasjon og gjenoppbygging av gamle fly og biler.

Gloster Gladiator kan glippe for Norge

Gloster Gladiator 423-prosjektet risikerer å glippe på målstreken. Flyet som bidro til å forsinke tyskernes invasjon 9. april 1940 trenger sårt de siste millionene til gjenoppbyggingen.

Publisert

Det er en vanlig misforståelse at det var senkingen av Blücher i Drøbaksundet som alene reddet kongehus og regjering, samt den norske gullskatten.

– Tyskerne ville mest sannsynlig lyktes med å valse inn i Oslo og tatt kongen og regjering i husarrest, slik de gjorde i Danmark, om ikke de syv jagerflyene fra Fornebu hadde bitt så godt fra seg, sier Finn Terje Skyrud, leder for Gloster Gladiator 423-stiftelsen, som bygger opp dette spesielle flyet.

– Løytnant Dag Krohn skjøt ned to tyske fly med Gladiator 423 den 9. april 1940. Flyhistoriker Cato Guhnfeldt har sagt at dette er Norges mest unike krigs- og flyhistoriske symbol, «ingen over, ingen ved siden».

The Shuttleworth Collection Gloster Gladiator G-AMRK, malt i norske farger i 2003.
The Shuttleworth Collection Gloster Gladiator G-AMRK, malt i norske farger i 2003.

Mangler 10 millioner

Gladiator-prosjektet fikk et viktig dytt fremover da Riksantikvaren i 2016 anerkjente det som et viktig kulturminne. 

– I to år fikk vi støtte over Statsbudsjettet, men etter at krigen brøt ut i Ukraina, ser det ut som vi har havnet bak i køen for statlig støtte. I tillegg har prisene skutt dramatisk i været. Vi manglet cirka seks millioner før krigen i Ukraina, nå er gapet nesten ti millioner, sier Skyrud.

– Bare skruer og skiver til gjenoppbyggingen kostet cirka 30.000 engelske pund da vi startet. Nå er prislappen på 100.000 pund, mer enn en tredobling. I tillegg har vi fått en valutasmell på fem millioner gjennom den ugunstige kronekursen.

Gjenoppbyggingen skjer hos hos Peter Watts i Storbritannia. Han eier Retro Track & Air, et kompetent verksted for reparasjon og gjenoppbygging av gamle fly og biler.

Risikerer at flyet selges

– Flyet vil være ferdig i løpet av året, og selv om vi ikke må ha pengene på hånden i dag, må vi innen kort tid ha en garanti for at vi har penger til å betale flyet da det er ferdig restaurert i England. En god del av delene er restaurerte elementer fra den originale Gladiator 423, i vårt eie, og kan bare brukes til å sluttføre restaureringen av det som skal gjenoppstå som vår norske Gladiator, fortsetter Skyrud.

– Dersom vi ikke lykkes med å få inn de siste, avgjørende midlene, er det en reell fare for at flyet bygges ferdig som en Gladiator fra Lesjaskogvannet, fra den britiske RAF 263-skvadronen. I den versjonen kan det selges på det britiske, private markedet.

Ønsker å sluttføre på Kjeller

Hvis finansieringen kommer på plass, vil flyet ved årsskiftet hentes hjem til Norge og bli trukket med duk, lakket og påmontert vingene på Kjeller. Både fordi det vil ha det historiske elementet i seg ettersom flyet opprinnelig ble montert på Kjeller i 1938, og for at gjenoppbyggingen kan bli rimeligere.

– Kongsberg Guppen har som sponsorer lovet å bidra med det siste, praktiske arbeidet i restaureringen.

Skyrud har ikke tall på hvor mange potensielle støttespillere han har vært i kontakt med de siste årene.

God vilje, lite penger

– Det er masse god vilje, men sørgelig lite penger å hente. Bortsett fra betydelig støtte fra Olav Thon Stiftelsen og Sparebankstiftelsene, har det vært tungt å hente inn støtte til dette kulturminnet, sier Skyrud

Han understreker at dette handler om å bevare et meget sjeldent stykke norsk flyhistorie.

– Dette flyet skal driftes av stiftelsen, men det eies av staten Norge, og kan aldri selges ut. Skulle det en dag måtte parkeres, er det Forsvarsmuseet som skal ha flyet tilbake, sier Skyrud.

Kan ikke gi løfter

 – Prosjektet er et veldig interessant, og jeg har flagget dette på Stortinget. Jeg kan imidlertid ikke gi noen løfter om mer statlig bidrag enn det som er gitt, men jeg håper vi kan komme i land med restaureringen, sier Bengt Fasteraune (Sp), medlem i Forsvars- og utenrikskomiteen.

Han har fulgt både kampen for å beholde Kjeller og fremdriften av Gloster Gladiator-prosjektet gjennom en årrekke, i likhet med partikollega Sigbjørn Gjelsvik, som nå er leder for Stortingets transport og kommunikasjonskomite.

– Finn Terje Skyrud en en ildsjel som har jobbet iherdig, grundig og seriøst med Gladiatoren. Og vi i Senterpartiet er helt tydelige på at vi må ta vare på arven som flyhistorien representerer, sier Fasteraunet.

– Dette er flymaskiner som skal fly, og jeg håper virkelig at et samarbeid mellom Forsvaret og kulturdepartementet kan finne løsninger, sier Fasteraune.

Gloster Gladitorer fotografert på Kjeller i 1938.
Powered by Labrador CMS