Gjør klart for elektrisk testflyging i Norge
Fra høsten av skal det elektriske flyet Alia testes mellom Stavanger og Bergen.
Testene skal foregå med fraktfly uten passasjerer og gjennomføres av Bristow Norge.
Vil få på plass ladere
Fra høsten vil hurtigladere, som benytter samme type ladeplugg som elbiler, bli brukt til å lade elflyet som skal testes mellom Stavanger og Bergen.
– Ladere for biler er vanlig, men ladere for fly er ikke vanlig enda. Men vi er ganske sikre på at vi skal få ladere på plass både i Stavanger og Bergen, sier fungerende konsernsjef Anders Kirsebom i Avinor i en pressemelding.
Flyene vil først operere fra Stavanger lufthavn, Sola, før ruten utvides til å inkludere Bergen lufthavn, Flesland. Dette skjer som en del av et samarbeid mellom Avinor og Luftfartstilsynet, som startet i april i fjor, for å gjøre Norge til en ledende testarena for null- og lavutslipps luftfart.
Avinor forventer å tildele kontrakter for hurtigladere i løpet av første kvartal 2025, med levering senest 1. juni i Stavanger og senest 15. august i Bergen.
Godt egnet fort korte ruter
Alia er et elektrisk vertikalstartende og landende fly (eVTOL) utviklet av Beta Technologies, og det er designet for både frakt og passasjertransport.
Flyet kan ta av og lande vertikalt, noe som gir det fleksibilitet til å operere i områder med begrenset plass. Med en rekkevidde på omtrent 400 kilometer og en hastighet på opptil 250 km/t, er det godt egnet for korte til middels lange ruter.
Alia kan som nevnt lades med en hurtiglader som bruker samme type plugg som til elbiler, noe som forenkler ladingen på eksisterende ladeinfrastruktur.