UTE PÅ VIFT: Det norske elflyet Pipistrel Velis Electro, LN-ELB.

Fremtidens elektriske luftfart

Hva er potensialet for utslippskutt dersom flyene blir elektriske?

Og når er det realistisk at større elfly kan ta over større deler av rutenettet?

En informasjonspublikasjon fra the International Council on Clean Transportation (ICCT) kaster lys over dette, melder Teknisk Ukeblad.

Modellen beregner utslipp og rekkevidde for tre teoretiske elektriske fly med kapasitet på 9, 19 og 90 passasjerer. Den slår fast at elektriske fly kan redusere CO2-utslippet med 49 til 88 prosent sammenlignet med fly som bruker fossilt drivstoff.

Fremtidens teknologi

Elektriske fly kan være 2,1 til 3,2 ganger mer energieffektive i marsjfart, ettersom elmotorer har langt høyere virkningsgrad enn motorene flyene bruker i dag. Det gjelder spesielt små fly som har stempelmotor.

Det er ifølge ICCT sannsynlig at luftfarten i fremtiden vil gå over til fossilfri syntetisk parafin og bensin i fremtiden. Slikt drivstoff har fordelen av at de kan produseres karbonnøytralt ved å bruke karbondioksid og hydrogen, skriver Teknisk Ukeblad.

Ulempen er at disse prosessene er energikrevende. ICCT-rapporten anslår at et elektrisk fly vil ha et samlet energiforbruk som er 4,5 til 6,9 ganger lavere enn et fly med syntetisk drivstoff.

Begrensende faktor

Potensialet for å redusere CO2-avtrykket i forhold til tilsvarende fossile fly er i stor grad avhengig av produksjonen.

Å lage batteriene kan stå for så mye som 80 prosent av flyenes utslipp av klimagasser, mener forfatterne av informasjonspublikasjonen. Artikkelen har brukt 60 kilo CO2 per kilowattime som utgangspunkt for beregningene.

Dagens batteriteknologi er en kraftig begrensende faktor for utviklingen av elektriske fly. Et fly med kapasitet til 90 passasjerer er ikke realistisk med dagens batteriteknologi, ifølge modellen. Om energitettheten øker, vil vi etter hvert få elektriske fly som er mer egnet for det kommersielle markedet.

Powered by Labrador CMS