Flynytt nærmer seg Asker fra vest i 3000 fot med kurs Kjeller.

Flynytt tester Politiets "stenging" av Oslo-luftrommet

Igjen legges strenge restriksjoner over hovedstaden.

Publisert Sist oppdatert

Anledningen er NATOs utenriksministermøte, som finner sted i Oslo sentrum i dag 1. juni.

I den anledning har de åtte sovende restriksjonsområdene over Oslo, Bærum og Asker blitt "vekket" og er aktive ut denne dagen (til klokken 23.59 lokal tid).

Åtte sovende området vekket

Ser man på et flykart i dag, så ser man altså åtte puslespillbrikker som henger sammen i et langt nettverk fra Liertoppen i vest til Kløfta i øst.

De fleste av oss piloter som opererer i lavere høydesjikt, har snakket om de i mange år og nok irritert oss litt over at de "forstyrrer kartet" og "jo aldri brukes".

Men så var det duket for NATOs store utenriksministermøte, der 30 av de møttes.

Riktignok under såkalte "uformelle" rammer, men likevel kreves det en viss form for sikkerhet mellom flyplass og møterom. Med Gardermoen som ankomststed, må kortesjene kjøres de seks milene langs E6 og denne gang inn til Rådhuset i Oslo.

TESTFLY: Vi benyttet Diamond DA40 NG med gode GPS-karter.

Derfor har Politiet i sin tid etablert de åtte områdene slik at de ligger klare, og er kjente for flymiljøet og dermed kan vekke mindre oppstandelse når de en sjelden gang tas i bruk.

Flynytt skulle derfor ta kontakt med Politiet, men ble selv oppringt av disse FØRST etter av vi "testet" flyging i området. Her er historien.

På vingene

Med en Diamond DA40 fløy Flynytt ut fra Kjeller i går med NOTAM i bakhodet, og et tips som kom inn på en flyklubbs Facebook-side om "å svinge tidlig ut fra Kjeller rullebane 30". Da vi skulle fly vestover mot fjellet, planla vi en tidlig venstre sving før Hvamkrysset på E6 (der R109-området starter).

SVINGE: Slik kan ruten ut fra Kjeller mot vest enkelt utføres, men en tidlig sving (ca 500 fot over bakken).

Derfra ut mot Rælingen og så høyre mot Østmarka før vi svinger mot Drammen.

Utenom dette gjelder alt som før: man sender blindt på Kjeller- og Oslo-frekvensene, og passer på høydene til TMA over oss. Da vi fløy tilbake til Kjeller, ønsket vi å fly OVER områdene for å nyte medvinden i stor høyde og korte inn turen.

Vi kalte opp Oslo Approach på frekvens 120.450 i god tid over Tyrifjorden i 4500 fot allerede i kontrollert luftrom, og ba om å fortsette i TMA ved å krysse over Bærum og Oslo i 3000 fot pluss, for deretter å synke ned til enten Kjeller eller fjorden og gå "ukontrollert".

3000: Vi holder litt over 3000 fot - klar av restriksjonsområdene.

Politet ringer

"....request to fly direct Kjeller above 3000 feet to avoid restrictionsareas, before descending into Kjeller when clear".

Flykontrollen svarte først med en litt annerledes "hold dere i ukontrollert" luftrom, men da jeg ba om bekreftelse, kom en klarering til å fly "over Kolsås and Snarøya before descending to lower altitudes".

Flygingen fortsatte dermed i 3001 fot (...) på rett QNH mot Snarøya, der vi slapp oss ned til under "sightseeing-høyde" 1500 fot og gikk inn via Østmarka og Kjeller.

Etter landing ble vi oppringt av Politiet, som tydeligvis fulgte med både på radio og radar. Han var hyggelig og snakket "delvis flyspråket". Bakgrunnen for oppringningen var at politiet ikke mente flygingen var feil, men at nok flykontrollen i Røyken kan ha misforstått noe.

Flynytt ringte derfor på ny Politiet i dag, og drøftet bakgrunnen for bruk av områdene, prosedyrene og Politiets arbeid.

Nytt av dagen er at Politiet nå har opprettet et eget "Air Ops-senter", der de bruker både personell fra flykontrollen og Politihelikopteret.

TESTPANEL: Flynytts testpanel etter turen til Sverige ut fra Kjeller.

Der sier vakthavende politimann at "dette har gått over all forventning - pilotene har enten fløyet rundt eller ringt for å få dispensasjoner. Blant annet var sjøflymiljøet i Kilen raskt ute og fikk avtalt en flyrute og høyde ut via Gåsøya og var fornøyd med dette."

Han fortsetter:

-Vi er også veldig opptatt av å være behjelpelige. Eksempelvis om Helitrans skulle ha behov for å arbeidsflyging i områdene, kan de ringe oss - så løser vi det. En læringspenge er at vi gikk ut uten et kontaktpunkt. Men vi oppfordrer til å ringe Politiets sentralbordet på telefon 22669050 og spørre etter "Air Ops i forbindelse med restriksjonsområdet", så får vi kontakt.

Videre presiserer han:

- Om du vil fly OVER områdene, må du altså ha klarering til å fly i kontrollert luftrom (TMA).

Flynytt gir terningkast 4

Da Flynytt senere på dagen skulle gjøre en ny avgang fra Oslo til Sverige, ville vindretningen det til at vi måtte bruke bane 30 med "early right turn". Da vi kalte opp og entret rullebanen, svarte "Helipolice 02" (kallesignalet for ett av politihelikoptrene) på frekvensen og håpet jeg ville bli stående i noen minutter til de hadde passert utflygingssektoren over Hvamkrysset.

Vi stod i tre minutter til ruten var klar, og tok av. I ettertid har vi lært at denne helikopter-formasjonen fulgte den amerikanske utenriksminister Antony Blinken inn etter landing med sin C-40B Clipper (Boeing 737-700).

Alt i alt er Flynytts dom over denne prosessen følgende: Selv om det kan virke uforholdsmessig overdrevent med så store og ikke minst "kantete" utforming, blir de heldigvis sjelden brukt. Men Politiet har tydeligvis brukt mye ressurser på at GA-miljøet skal bli minst mulig belastet, derfor også den viktige åpningen over Kjeller.

Kommunikasjonen med og fra Politiet var hyggelig og profesjonell, og ikke minst bar preg av en viss flyforståelse. NOTAM-kontoret på Gardermoen var svært behjelpelige som alltid, og minner om bruk av tjenesten www.ippc.no - der man klikker på NOTAM-fanen på venstre side. Der velger man "Norway" og kan zoome inn på kartet.

Ved å klikke på fargeprikkene, kommer all informasjon om området opp. Politiets Air Ops-senter var veldig glad for å høre at Flynytt både fikk fløyet sine turer, og ikke minst opplevde en god kommunikasjon direkte med Air Ops-senteret. Til slutt presiserte politiet: -Det er ikke farlig å ta kontakt med oss, det er bare hyggelig.

I morgen er Oslo-luften igjen fri, men du sjekker vel NOTAM likevel?

NOTAM: Slik ser de åtte områdene ut i IPPC.
Powered by Labrador CMS