Fly med Spitfire på Frigjøringsdagen

Nå får alle som kan bla opp muligheten til å oppleve Spitfire "fra innsiden".

Publisert Sist oppdatert

Hvis alt går etter planen kommer Spitfire Mk 9, nå i en gjenoppbygget toseters versjon, snart til å fly fra Notodden og markere at et nytt, unikt produkt er tilgjengelig når det gjelder opplevelsesflyging i Norge.

Planen er at du fra og med Frigjøringsdagen mandag 8. mai 2023 kan foreta den ultimate markeringen av dagen - i baksetet på en Spitfire. Mer symboltungt kan det ikke gjøres. Men prisen er 34.500 kroner for enn halvtime.

Flyet med serienummer EN570 ble opprinnelig bygget i 1943, og fløy det året og resten av krigen på RAFs jagerskvadron 611. En av pilotene som fløy den var norske Rolf Thorbjørn Tradin, som for øvrig var den første nordmannen som skjøt ned et tysk fly 9. april 1940 (da med en Gloster Gladiator).

Tradin fløy flere kampoppdrag i EN570 før han omkom da han ble skutt ned over Frankrike i en Supermarine Spitfire XI med nummer EB 562 FY-B.

Historiske "Bygging Hill"

Det kommersielle selskapet Norwegian Flying Aces (NFA) på Notodden har kjøpt EN570, og får flyet gjenoppbygget som en to-seter hos Spitfire Company Biggin Hill Heritage Hangar.Historiens tilfeldighet har nå ført flyet tilbake til basen der RAFs 611 skvadron holdt til fra 1943 og til krigens slutt.

Daglig leder og styreleder i Norwegian Flying Aces, Runar Vassbotten, sier til Flynytt at en to-seters versjon er det eneste som er økonomisk gjennomførbart hvis man skal operere en Spitfire i Norge.

- En en-seter får man minimalt med inntekter på. Det eneste som kan gi noen kroner tilbake er baksete-turer. Selskapet somnå bygger opp vårt fly har tre tilsvarende maskiner på Biggin Hill og flyr 1800 turer i året med disse. I tillegg er det fire andre arrangører av liknende turer i Storbritannia. Prisen for noe av den mest spennende opplevelsen man kan kjøpe seg i et fly er 34500 kroner for et halvtimes eventyr, hvorav minst 20 minutter i luften.

Levende historietimer

- Hvem er kundene?

- Godt voksne menn med solide lommebøker, menn mellom 50 og 70 år. Folk som kanskje har et nærmere forhold til krigen, utfallet av den og hvilken betydning Spitfire-flyene hadde for krigens resultat. Men vi håper at det å ha et slikt fly i Norge kan tenne interessen for ynge generasjoner som ikke har den samme nærheten til krigen som den godt voksne generasjonen har, sier Vassbotten, og legger til:

- Dette er det mest ikoniske flyet som finnes, og et symbol på friheten som ble vunnet i 1945. Vi mener det er en fin måte å fortelle historien til yngre generasjoner på: At vi kan vise frem dette flyet - i luften, og at man selv kan oppleve å fly i det.

Veteraner

Men det er ikke bare flyet som er en veteran i denne sammenhengen. Foreløpig har Norwegian Flying Aces to piloter som skal la baksete-passasjerene oppleve den ultimate flydrømmen for både piloter og ikke-piloter. De har begge lang erfaring.

Rolf Meum var inntil for noen år siden den eneste nålevende nordmannen med Spitfire-utsjekk. Meum har fløyet utallige oppvisninger i en lang rekke ulike maskiner gjennom mange tiår, både i Storbritannia og i Norge.

I tillegg har NFA knyttet til seg veteranen Mikael Carlson, som har fløyet veteranfly i alle kategorier gjennom en mannsalder. Han er kanskje mest kjent for sine gjenoppbygde veteraner fra tiden før og under første verdenskrig.

- Vi har også flere piloter vi planlegger å sjekke ut, men vi starter forsiktig, sier Vassbotten.

- Hva vet dere om markedet for dette i Norge og Skandinavia ?

Flyet er under bygging på Biggin Hill.

- Det er veldig mange som kjøper slike turer i Storbritannia, men vi er spente på responsen her. Vi har noen forhåndspåmeldinger. Foreløpig har vi kun markedsført dette på Facebook. Det blir spennende å se, sier Vassbotten.

Planlagt siden 2015

Prosjektet har vært underveis siden 2015. Flyets kropp og hale ble bygget opp hos Airframe Assemblies på Isle of Wight. Vingene bygges nå opp på Biggin Hill.

Mikael Carlson har også hjulpet til med å anskaffe en Merlin-motor i sjelden god stand som hadde stått i en P 51 D Mustang i det svenske forsvaret på 60-tallet.

NFA er i dialog med Luftfartstilsynet om å få godkjennelse under det nye operative regelverket som angår såkalt «opplevelsesflyging».

Det innbærer blant annet at passasjeren får en grundig innføring i sikkerhetsprosedyrer og informeres om risikoelementene en flytur i et veteranfly innebærer.

De nye reglene omkring dette er i stor grad utarbeidet etter den britiske modellen. Storbritannia har som tidligere nevnt lang erfaring med spektakulære, kommersielle flyvninger i Spitfire og andre fly fra krigens dager.

Powered by Labrador CMS