Brann:

Fire sportsfly brannskadet
Tidlig på morgenen lørdag 28. desember ble det meldt om brann i en hangar på Näsinge flyplass ved Strømstad.
Tre norske fly ble skadet i brannen. Det fjerde flyet i hangaren tilhører Strømstad flyklubb, mens de tre sportsflyene har norske eiere.
En av dem er Raymond Iversen, som har sin VL 3 fra JMB Aiorcraft i Tsjekkia stående i hangaren. LN-YRR fikk minst sotskader av de fire flyene ettersom den var dekket til med tepper.
Mulig å reparere ?

Onsdag 8. januar hadde Iversen besøk av en takstmann for sitt forsikringsselskap. Alle de tre norsk-registrerte flyene var forsikret. Et uavklart spørsmål inntil videre er hvor stor del av skadene forsikringene dekker for de tre respektive flyene, og om det er mulig eller praktisk regningssvarende å reparere flyene.
Umiddelbart etter brannen så det ut som flyene var utsatt for varmepåvirkning mer enn ren flamme-påvirkning. Men også dette krever en nærmere vurdering.
Raymond Iversen venter en representant fra flyprodusenten med kompetanse på karbonfiber omkring midten av januar.
Brant i fem timer

- Vi skal huske at flyene sto i en brennende hangar i fem timer før man fikk dem ut, sier Iversen til Flynytt. Han roser brannvesenet for en iherdig innsats for å berge flyet ut fra den brennende hangaren.

- I fullt røykdykkerutstyr begynte de å demontere motorene som driver hangar-dørene. Det var så røyklagt at brannfolkene ikke så lenger enn armene deres rakk. Først da motorene var fjernet, kunne dørene åpnes og flyene trekkes ut.
- Er det noen teori om hva som startet brannen ?
- Nei, hverken politiet, brannvesen eller oss brukerne kan forstå hvordan dette har startet.
- Selv har jeg et web-kamera i hangaren som utløses ved bevegelse, og ingenting tyder på at noen har vært i hangaren siden sist brukerne var der, sier Iversen.
Hjelp fra seilflyklubb
Brannen ble varslet klokken 08.05 28. desember.

- Da jeg gikk inn på mitt eget web-kamera så jeg bare tykk røyk og forsto straks at dette var svært alvorlig. Iversens fly sto nærmest de åpne flammene i hangaren, og var det siste flyet brannvesenet fikk dratt ut. Umiddelbart etter at flyet var ute, raste taket sammen over stedet det hadde vært parkert.
- Hva nå?
- Vi har fått god støtte fra Jeløy seilflyklubb som trakk ut sine fly, demonterte dem og satte dem i seilflyhengere. Dermed får vi parkert våre fire fly under tak inntil det kan bestemmes hva den videre saksgangen blir, sier Iversen.
Hans VL 3 er bygget i 2017, og hadde 475 flytimer i loggboken da brannen oppsto.