Er dette fremtidens luftfart?
Går alt etter planen vil den første kunden motta et 300 meter langt hydrogenluftskip i 2029.
H2 Clipper er et hydrogenluftskip som et amerikansk selskap jobber med å bringe til liv.
Om ni måneder begynner konstruksjonen av en 40 prosent-skalaprotype, mens den første flyvningen er forventet i 2025. I 2029 vil den første kunden motta et 300 meter langt luftskip i full størrelse, dersom alt går etter planen. Omtrent på det tidspunktet hvor behovet for å transportere hydrogen som drivstoff til den grønne omstillingen forventes å skyte i været.
Med eller uten pilot?
Det er det California-baserte selskapet H2 Clipper det er snakk om – et prosjekt som skal gjøre det mulig å frakte 250 tonn flytende hydrogen av gangen med en fart på mellom 130 og 260 kts. Rekkevidden er beregnet til 5.200 nautiske mil eller mer.
Det planlegges i utgangspunktet med at luftskipet skal flys av piloter, men allerede fra begynnelsen av ligger det i kortene at luftskipet med tiden skal være i stand til å fly autonomt.
Det er hydrogen i gassform som skal levere oppdriften – i mindre grad supplert av aerodynamisk oppdrift skapt av formen på H2 Clipper. Flytende hydrogen skal også brukes i brenselceller, som leverer strøm til de elektriske motorene.
På investorjakt
Så det hele er så grønt som det kan få blitt. Nå er firmaet i gang med å forsøke og hanke inn investorer, som forventes å måtte spytte 250 millioner dollar inn i arbeidet med å få proto- typen i luften, skal luftskipet realiseres.
Det skal betraktelig mer til før man kan begynne serieproduksjon. Firmaet håper på en blanding av støtte fra statlige utviklingsprogrammer, private investorer og forhåndsbetalinger fra kunder.
På H2 Clippers hjemmeside svarer selskapet på en rekke spørsmål – men ikke på hvordan man skal håndtere de store luftskipene ved landing i sterk vind.