LAPL(A) med sjøfly er en realitet EU-kommisjonen har publisert den lenge etterlengtede regelverksendringen som gjør det mulig å fly sjøfly med småflysertifikatet LAPL(A).
– Flyplasser med flyskoler kan endelig si farvel til stivbeint regel En åtte år lang kamp er endelig over. Nå fjernes det automatiske kravet som ga mange uheldige utslag for luftsportsmiljøet i Norge.
EASA har endelig landet nytt regelverk for flyskoler Klubbflyskolene har i flere år levd i limbo i påvente av at EU moderer sitt skoleregelverk. Nå har EASA konkludert med en regelverkspakke som gir et enda enklere regime enn hva dagens norske flyskoler er vant til.
Må du ha ny radio fra 1. januar 2018? Den nye flyradiosystemet som EU innfører om halvannet år kan få store kostnadskonsekvenser for brukerne. Nå vil Luftfartstilsynet finne ut hvor stor konsekvensen faktisk blir.
Veteranfly får friere ferdsel European Civil Aviation Conference (ECAC) anbefaler nå at veteranfly under 5700 kg får samme mulighet til å ferdes fritt i Europa som hjemmebygde fly har hatt siden 1980.
Norsk luftsport risikerer millionregning – nytt flyradiosystem med 8,33 kHz kanalinndeling fra 1. januar 2018 Norges Luftsportforbund kjemper for at Skandinavia får unntaksregler fra kravet om at alle fly må utstyres med moderne flyradioer fra 2018. Taper luftsporten slaget, ligger det an til at skandinaviske utøvere må punge ut med opp til 150 millioner kroner.
Luftfartstilsynet støtter finsk vektforslag Mikrofly som flyr med overvekt er problemet «alle» kjenner til, men få har lykkes å gjøre noe med. Nå er det bevegelse på flere fronter. Siste skudd på stammen er at Luftfartstilsynet helhjertet og med omfattende dokumentasjon støtter et forslag fra finske luftfartsmyndigheter om økte vekter.