Elixir viser frem ny modell
(FRIEDRICHSHAFEN): Det er tre år siden sist Europas største allmennflymesse, Aero, gikk av stabelen i Friedrichshafen. Også den gang var Elixir blant utstillerne, og de har utnyttet årene imellom godt.
I 2020 mottok de CS-23-sertifisering fra Europas flysikkerhetsbyrå EASA for , de har åpnet to nye produksjonsfasiliteter i La Rochelle - og i februar leverte de sitt første fly!
Viser frem nytt fly
Når de i år vender tilbake, er det med noe helt nytt å vise frem: Elixir 915is Turbo, en kraftigere utgave av toseteren Elixir 912is. De offentliggjør også at en hydrogenelektrisk versjon er under utvikling.
Det nye flyet er utstyrt med en 140 hk Rotax 915iS-motor, og arbeidet med å sikre seg EASA-sertifiseringen er godt i gang.
Ifølge Elixir har det nye flyet et lavt drivstofforbruk, og en en marsjfart på 158 kts på 85 prosent eller 150 kts på 75 prosent. Rekkevidden blir da henholdsvis 473 og 578 nm.
Det ni meter lange flyet har et vingespenn på seks meter. 915is har identisk OneShot-karbonstruktur som "broren" 912iS, men den nye modellen har fått aerodynamiske winglets. Det har en stigningshastighet på 1400-2000 fot/min. Begge modellene er utstyrt med fartøymontert nødskjerm.
Har solgt 40 fly
Elixir opplyser i en pressemelding at de totalt har solgt totalt 40 fly. Omlag 15 franske flyklubber står på kundelisten. Selskapet har for øyeblikket åtte fly i luften, og håper å ha levert over 20 fly innen utgangen av året. De jobber også med å få flyet sertifisert for det amerikanske markedet.
Når det gjelder det hybridelektriske flyet Elixir vil utvikle, er ikke like mye informasjon tilgjengelig. Det er likevel kjent at de håper å ha oppnådd en sertifisering i løpet av de neste seks årene.