Magnus Efusion:
Den ungarske havarikommisjonen: Brannen startet etter at flyet traff bakken
To personer mistet livet da et elektrisk fly av typen Magnus eFusion havarerte i slutten av mai.
Den foreløpige rapporten fra den ungarske havarikommisjonen konkluderer med at flyet ikke tok fyr før det traff bakken.
Det var i slutten av mai at to personer mistet livet da et fly av typen Magnus eFusion havarerte. Flyet ble totalskadd i den påfølgende brannen.
Les mer: Dødsulykke med el-fly
Vitner skal ha uttalt at flyet tok fyr i luften, men disse påstandene avvises altså av havarikommisjonen.
- Ifølge informasjonen vi har tilgjengelig er det ingen tegn til røyk eller flammer i luften. Brannen startet etter at flyet traff bakken. Skadene på motoren var tydelig et resultat av kollisjonen og den påfølgende brannen, skriver de i rapporten.
En opptaksenhet i cockpiten tok opp video i tillegg til å registrere flyets GPS-koordinater. Videoen, som er uten lyd, viste ingen tegn til brann i luften (innenfor kameraets synsfelt). Det var ikke tegn til problemer med det elektriske systemet. Etterforskningen har heller ikke avdekket teknisk feil i flykonstruksjonen.
Den foreløpige rapporten kommer ikke med noen konklusjon når det gjelder hva som førte til ulykken.
Magnus eFusion ble bygget i samarbeid mellom Siemens og ungarske Magnus Aircraft. Målet var å produsere et komposittfly som skulle tilby småflymarkedet noe helt nytt; et serieprodusert hybridfly som tar av og lander på egen elektrisitet, og som lader seg selv under flyging. Prototypen hadde sin første testflyvning 11. april.
Les også: Verdens første i sitt slag
Flyet som forulykket var utstyrt med en motor av typen Siemens zrt Emotor SP45D-V9. Flyet hadde logget 217 flyvninger (217:38 timer) da det krasjet.