LN-EAP brant opp på Jarlsberg 1. desember 2023.
Brannen utviklet seg raskt og voldsomt etter en motortest. Foto: Nordic Racing Team

Elfly-prosjekt brant opp

 - Det er et stort tilbakeslag når man mister flyet på denne måten.

Publisert Sist oppdatert

Elfly-prosjektet LN-EAP fikk et dramatisk tilbakeslag fredag 1. desember da det elektriske racingflyet med den nevnte registreringen brant opp på Jarlsberg flyplass. Heldigvis uten at personer kom til skade. 

Men det betyr et sviende tap både teknologisk og økonomisk. Flyet, registrert i «Experimental»-klassen, var ikke kasko-forsikret. Flyet var en Cassutt 111M, og prosjektet ble omtalt i Flynytt nr 3 / 2022.

Brannen oppsto like etter at en 30 minutters bakkekjøring av flyets el-motor var gjennomført. Brannen utviklet seg lynraskt, og det var lite de tilstedeværende kunne gjøre for å minimere skadene.

Stort tilbakeslag

Hendelsen er rapportert til Luftfartstilsynet, men det er allerede klarlagt at Havarikommisjonen ikke kommer til å iverksette undersøkelser i saken siden hendelsen skjedde på bakken. 

- Vi følger imidlertid med fra sidelinjen, og vi er medlemmer i Norsk forum for batterisikkerhet, sier avdelingsdirektør for luftfart i havarikommisjonen, Kåre Halvorsen til Flynytt. 

- Det er et stort tilbakeslag når man mister flyet på denne måten, og det er for tidlig å si hva veien videre blir for oss, sier Rein Inge Hoff, daglig leder og test-pilot for selskapet Electric Aircraft Propulsion AS, til Flynytt.

LN-EAP-
Flyet ble totalt utbrent og det er uklart om restene kan gi svar for en granskning. Foto: Nordic Racing Team

Fem turer

Hoff er piloten som har fløyet LN-EAP de fem turene det har hatt i lufta med elektrisk motor. Den første turen var i januar 2021, og den siste flyturen var i oktober 2022. 

LN-EAP før brannen.
LN-EAP før brannen.

Bakke-kjøringen av motoren fredag 1. desember skjedde nettopp på bakken for å redusere faren for personskade dersom noe skulle går galt. Hvilket det altså gjorde.

Batteribrann

Vestfold interkommunale brannvesen kunne bare ivareta etterslukning og håndtering av brann i elektriske batterier som krever spesial-kompetanse i en slukningsfase.

De tilstedeværende hadde allerede trukket noe unna flyet på grunn av røyken fra batteri-brannen, da brannvesenet ankom. 

- Vi var akkurat ferdig med modifikasjons-prosjektet da dette skjedde. Vi har jobbet med prosjektet i cirka tre år, og hadde oppnådd en flyhastighet på nær 140 knop (ca 259 km/t), sier Hoff.

Bygget for fart

Han karakteriserer flyet som krevende å fly. Bygget kun for fart, er det ustabilt og ikke for hvem som helst å prøve seg i i lufta. 

- Vi hadde samlet data og funnet ut av det var behov for å modifisere kjølesystemet. Det arbeidet var utført, og bakketesten kom i etterkant av dette. 

- Har dere selv noen teori om hva som kan ha gått galt? 

- Nei, det er for tidlig å si. Men vi skal naturligvis evaluere hele prosjektet, sier Hoff.

Eelectric Aircraft Propulsion AS sendte ut følgende pressemelding etter hendelsen:

Søker lærdom

«Det er med stor sorg vi må melde at vårt arbeid gjennom mange år ble fortært i brann i går kl. 12.55 LT, 01.12.23. Brannen startet øyeblikk etter at en statisk 30 minutters bakketest ble gjennomført. Heldigvis ble ingen skadet i denne hendelsen. Nødetatene ankom stedet for å kontrollere brannen øyeblikk etter uhellet. Vi takker alle som kom for å hjelpe.En rapport ble sendt inn til CAA få timer etter at brannen ble slukket. For øyeblikket kan ikke den sannsynlige årsaken fastslås, men en intern evaluering vil forhåpentligvis avdekke viktige lærdommer og identifisere hvor vi gjorde feil i dette prosjektet. Prinsipielt: Dette er grunnen til at vi gjennomfører mange tester på bakken, for å sikre at piloten vår er trygg i luften.Selvfølgelig å miste vårt eneste test- og racefly setter NAR og EAP i en vanskelig situasjonNår vi har mer informasjon og innsikt deler vi det.»

Powered by Labrador CMS