Veteranfly:
Da man trodde alt håp var ute, dukket det opp en korona-fast nordmann med 16 hunder
Det ser likevel ut til at den norske DC 6B-maskinen kommer «hjem».
Det så mørkt ut forrige gang Flynytt omtalte Braathens gamle DC-6B.
Planen hadde lenge vært at flyet skulle ende siden dager på Jærmuseet i Stavanger, men koronaviruset og den økte dollarkursen satte en stopper for det planlagte kjøpet.
Kommer til Norge likevel
Nå har vinden nok en gang snudd, og bare formaliteter gjenstår før den tidligere LN-SUB, DC-6B-maskinen som Flyhistorisk Museum Sola har jobbet så iherdig for å hente hjem til Norge, kan lande - nettopp på Sola.
Per 19 mai ser det ut til at flyet ankommer en av de første dagene i juni, gitt at værforholdene ikke forsinker den 14 timer lange flyturen fra Fairbanks i Alaska, med to mellom-landinger i Canada, til Sola.
Prosjektleder i Flyhistorisk Museum Sola, Ole Johan Berg, har bragt flykjøpet i havn. Redningsplanken viste seg noe overraskende å bli en av Norges beste hundekjørere.
Korona-fast med 16 hunder
18. mars hadde Thomas Byfuglien Wærner (47) fra Nord-Torpa gått i mål som seierherre i verdens mest prestisjefylte og beinharde hundeløp «Iditarod» i Alaska.
Da var verden i ferd med å lukke seg som følge av koronaviruset, og Wærner måtte søke midlertidig bosted hos venner i Alaska.
Det ble innført cargo-forbud mot levende dyr, og Wærner sto overfor enorme, nærmest uoverstigelige, problemer med å komme hjem til Norge med sine 16 verdifulle trekkhunder.
Vennene han fortsatt bor hos i Alaska, er bekjente av Robert Everts som eier og driver Everts Air Cargo. Det er de som eier den norske DC-6-en, og som i årevis har forhandlet formelt sett med Jærmuseet, men i praksis med Venneforeningen for Flyhistorisk Museum Sola.
Wærner er sponset av QRILL Paws, et selskap under det Røkke-eide Aker BioMarine. Etter hva Flynytt får opplyst, legger denne sponsoren nå noe av de manglende pengene i potten. Fra før kommer hovedfinansieringen på cirka 3.5 millioner kroner fra Braathens-fondet.
I tillegg har Avinor og SR-bank-systemet bidratt til å fullfinansiere kjøpet av flyet, samt stille midler for ti års fremtidig vedlikehold av flyet, som må parkeres utendørs på Sola.
- Alt er klart
Dermed skjer hjemreisen ombord i Robert Everts` DC-6B, tidligere LN-SUB bygget i 1956, som Everts selv flyr til Sola.
Størrelsen på den ekstraordinære pengepotten som redder flykjøpet, blir ikke offentliggjort før to formelle styremøter er unnagjort: Styret for Braathens-fondet møtes denne uken, styret for Jærmuseet møtes neste uke.
- Dette er rene formaliteter som må være på plass før pengetransaksjoner som skal betale flyet kan iverksettes. Men alt er klart, dette står nå på formalistiske beslutninger, sier Berg til Flynytt.
På flyjakt i 10 år
Jobben med å kjøpe og å få LN-SUB til Sola startet i 2009. Flyet var det første Braathens mottok i 1962, og etter hvert talte flåten syv maskiner.
Med drøyt 3,5 millioner norske kroner fra Braathens-fondet, skulle en av de historiske Braathens-maskinene få sin plass som static display ved Flymuseet på Sola. Den skulle vært levert til Norge sommeren 2019, men uforutsette problemer i Alaska forskjøv sluttføringen av handelen og hjemreisen til Norge.
Den siste planen var at flyet skulle lande på Sola lørdag 28. mars i år. Men så la altså koronaviruset sin lammende virkning på all verdens land og virksomheter.
De siste månedene har prosjektleder i Venneforeningen for Flyhistorisk Museum Sola, Ole Johan Berg, jobbet natt og dag for å gjenoppta både forhandlingene om selve flyet, samt utrede en rekke praktisk og økonomiske detaljer som må til før flyet kan flys til Norge.
Kummerlig flytur
Det er beregnet at Robert Everst og hans mannskap skal fly maskinen via Yellowknife og Frobisher Bay i Canada til Sola med Wærner og hans 16 hunder ombord.
Flyet er ikke innredet for passasjerflyging, det er kun en benk bak cockpit, så det vil bli en kummerlig flyreise for Thomas og hans firbente venner.
Flyreisen er stipulert til cirka 14 flytimer, og det er ikke mer enn tida og veien for veteran-maskinen.
Lander på null-punkt
Tidligere har det vært opplyst at flyet hadde 120 timer igjen på skroget. Men nå får Flynytt opplyst at det faktisk kun handler om 20 gjenstående flytimer.
Det betyr at det praktisk talt lander på null-punktet for dets flydyktighetssertifikat når det ankommer Sola.
Flyet blir også meldt ut av amerikansk, kommersielt register, så Robert Everts flyr det som et privatfly fra Fairbanks i Alaska til Sola, med Wærner og hundene som ubetalende medreisende.
Bidraget fra sponsorene går rett inn i prosjektet som en støtte, men ikke som betaling for en flybillett.
Mannskap slipper karantene
Direktør Målfrid Snørteland ved Jærmuseet sier til Flynytt at en av de praktiske hindringene for flyleveransen har vært at Everts og hans mannskap kunne risikere 14 dagers karantene i Norge.
Dette har Avinor på Sola forsikret om at amerikanerne slipper, de kan reise tilbake så snart som praktisk mulig etter å ha levert flyet.
- Noe av det vi har ventet på er en offisiell dokumentasjon på at Aker BioMarine betaler de pengene de har sagt seg villige til.
- Med Aker BioMarine i bildet, er dette en ny, tredje part i flykjøpet?
- Nei, det blir det ikke, men det betyr at vi får utvidet de økonomiske rammene for prosjektet, sier Snørteland.
Entusiasmen er viktig
Ole Johan Berg berømmer innstillingen til flyeier Robert Everts.
- Han har virkelig lagt bredsiden til for å få flysalget gjennomført på en måte både han og kjøperne i Norge kan akseptere.
- Det er et hovedelement i hele denne handelen at Everts selv er veldig ivrig og entusiastisk for tanken på å bringe flyet tilbake til Norge, sier Berg.