Britene pensjonerer Sentry
... Men må vente to år på avløseren.
Flyets karriere ble avsluttet ved at to fly fløy operasjoner fra Akrotiri på Kypros. Oppgaven deres var å støtte den første operasjonelle deployeringen av hangarskipet HMS Queen Elisabeth til Midtøsten.
På ni uker ble det fløyet 30 oppdrag over Middelhavet for å sikre ferden fra Gibraltar til Suez.
Avløses av E7-A Wedgetail
Flytypen vil etter 30 års tro tjeneste bli offisielt sendt inn i pensjonstilværelsen i løpet av de neste månedene. RAF må likevel vente to år på avløseren. Da mottar britene tre E7-A Wedgetails, som er radar- og kontrollfly med utgangspunkt i Boeing 737.
I venteperioden vil oppgavene bli utført av andre, blant annet NATOs AWACS-fly.
AWACS er en betegnelse brukt av Boeing på sine AEW&C-fly utstyrt med en roterende radom. Betegnelsen er vanligvis forbundet med E-3 Sentry, men det er også bygget AWACS-fly av typen Boeing 767.
Gammel traver
E-3 Sentrys mastmonterte radom har en diameter på 9,10 meter. Flyet er brukt til overvåking, for å søke etter og spore fiendtlige fly og skip, og kommandoplass for dirigering av egne styrker.
Prototypen fløy første gang 5. februar 1972, og de første E-3 Sentry ble levert til det amerikanske flyvåpenet fra 1977. Det er produsert omkring 80 E-3 Sentry, og i tillegg til USA har det blitt levert til Frankrike, NATO, Saudi-Arabia og Storbritannia.
Det finnes flere versjoner av flyet. Varianten E-3B kom i juli 1984, med kraftigere radar, nyere datamaskiner, og flere operatørplasser ombord. Varianten E-3C har enda større datakapasitet, med ytterligere operatørplasser, og sikrere samband.
Kilder: Store norske leksikon, Wikipedia