Boeing-fabrikken i Everett.
Produksjonsstansen hos Boeing har store økonomiske konsekvenser, ikke bare for selskapet, men også for kunder og underleverandører.

Boeing-streiken fortsetter

Ansatte sier nei til ledelsens siste tilbud.

Publisert Sist oppdatert

Streiken hos den amerikanske flyprodusenten Boeing har nå vart siden 13. september. Det innebærer blant annet at produksjonen av flere av Boeings mest populære modeller, inkludert 737 MAX og 777, har vært nærmest lammet. 

Streiken påvirker rundt 33.000 ansatte ved Boeings hovedanlegg i Seattle, og onsdag ble det klart at de ansatte valgte å avvise ledelsens siste tilbud om lønnsøkning og pensjonsfordeler.

Intense forhandlinger

Etter flere uker med intense forhandlinger håpet Boeing-ledelsen at et revidert forslag ville sette en stopper for streiken. Men ifølge Seattle Times ble forslaget stemt ned med klar margin – hele 64 prosent av fagforeningsmedlemmene avviste forslaget som blant annet innebar en 35 prosents lønnsøkning. 

Fagforeningen har vært tydelige på at medlemmene ønsker betydelig bedre lønnsvilkår og pensjonsytelser, spesielt etter at Boeings kutt i pensjonsordninger i fjor har vekket stor misnøye blant de ansatte.

De ansatte har krevd en lønnsøkning på 40 prosent, et krav som reflekterer både stigende levekostnader og ønsket om større anerkjennelse for arbeidsinnsatsen. I tillegg har de ansatte krevd at Boeings pensjonsavtale blir gjenopprettet etter at selskapet kuttet den i fjor, et grep som ble dårlig mottatt internt og som har blitt et hovedpunkt i streiken.

Store økonomiske konsekvenser

Produksjonsstansen hos Boeing har store økonomiske konsekvenser, ikke bare for selskapet, men også for kunder og underleverandører. 

En forlenget produksjonsstans rammer også globale forsyningskjeder og kan føre til ringvirkninger i internasjonal flyindustri, som er avhengig av Boeings store leveranser. 

Det er uklart hvordan Boeing-ledelsen vil reagere på avstemningen og om de vil imøtekomme fagforeningens krav i større grad. Med stadig økende press for å få produksjonen i gang igjen, kan en mer imøtekommende tilnærming være på trappene. 

Men en betydelig lønnsøkning og en reversering av pensjonsbeslutningen vil innebære store kostnader for Boeing, som allerede er under økonomisk press på grunn av den globale pandemiens konsekvenser for flybransjen og tidligere utfordringer med 737 MAX-programmet.

Analytikere mener at Boeing-ledelsen står i en krevende situasjon, der de må balansere behovet for å sikre arbeidskraftens støtte og motivasjon med det økonomiske presset. 

Det er uansett nærliggende å slå fast at utfallet av denne arbeidskonflikten vil være avgjørende for både Boeing og kundene deres verden over.

Powered by Labrador CMS