Blériot:
Blérioten ute på luftetur
Etter nesten fem år med kontinuerlig bakkekontakt fikk klenodiet igjen kjenne luft under vingene.
1. september fikk den spesielle flymaskinen, Blériot XI-2 Artillerie, igjen kjenne luft under vingene. Det skjedde på Jarslberg flyplass.
Markerte 110-årsjubileum
Datoen var på ingen måte tilfeldig: På denne dagen var det nøyaktig 110 år siden Einar-Sem Jacobsen foretok den første norske militære flyvningen med en Farman Longhorn.
Bak spakene satt flyeieren Øyvind Munch Ellingsen.
Ellingsen har hatt flyet siden 2015. Han fikk det bygget i Frankrike, som en tro kopi av maskinen Tryggve Gran krysset Nordsjøen med i 1914.
- Flyet mitt er bygget i samarbeid med CraftLab i Wien, med Johan Mürer som kontrollant. Jeg bestilte flyet i 2006 og fikk det levert i 2013. Nærmere 3000 arbeidstimer gikk med, har Ellingsen tidligere fortalt til Flynytt.
Første flyvning på nesten fem år
Det var sjette gang flyet er i luften. Sist det fikk kjenne luft under vingene var 6. oktober 2017.
I nesen har flyet en 110 hk le Rhone roterende stjernemotor. Typisk hastighet er 80 km/t. Motoren blir smurt med riccinusolje uten retursystem, så forbruket er på cirka 10 liter timen.
Flyet er bygget i tre med beslag, pianotråd og stålwires for oppstiving og styrke. Det er kledd med linduk. Vingene har ikke balanseror, men wingwarping. De eneste instrumentene er turteller og oljetrykk, og den har bare en magnet. Vekten er på cirka 500 kilo.
Blérioten har hatt hjemmebase i Warbirds of Norways (WoN) hangar siden 2013. Det opereres av medlemmer av WoN.