NAK 90 år:
NAK 90 år
Norsk Aero Klubb, alminnelig kjent som NAK, har siden stiftelsen i 1928 vært selve grunnstenen i norsk luftsport. Vi gjør et tilbakeblikk.
NAK og NLF nevnes ofte nesten i samme åndedrag, og det er ikke unaturlig. Den ene organisasjonjen forutsetter at den andre nevnes.
I 1971 ble Norges Luftsportforbund (NLF) stiftet for at fallskjerm og seilflyging kunne bli tatt opp som idretter i Norges Idrettsforbund og Olympiske Komité. NLF og NAK hadde da felles administrasjon. Etter at alle NAKs aktiviteter var blitt akseptert som idretter, ble det i 2003 besluttet å slå sammen de to forbundene. Navnet på sammenslutningen er Norges Luftsportforbund (Wikipedia).
Ville langt, gjennom luften
Da Roald Engelbregt Gravning Amundsens idé om bruk av luftfartøyer for lengre ekspedisjoner slo rot, var ikke veien lang til et samarbeid med datidens fremste mann på lufskip, italieneren Umberto Nobile. Nobile var også pilot på skipet da det den 12. mai 1926 ble første fartøy til å overfly Nordpolen.
Om bord var, foruten Nobile selv, Roald Amundsen og den amerikanske oppdageren Lincoln Ellsworth. I praksis var det kimen til NAK som denne maidagen befant seg over den til da helt uutforskede polen.
"Luftseiladsen" kom først
Men norsk flyging eksisterte i høyeste grad også på dette tidspunktet. 5. mai 1909 ble Norsk Luftseiladsforening stiftet. Samme år ble foreningen tatt opp som norsk medlemsorganisasjon i FAI, Fèdèration Aèronautique Internationale.
Norsk Luftseiladsforening la i 1910 grunnlaget for erobringen av det norske lufthavet med luftballongen Norge. Ballongen som foreningen kjøpte inn for 8 000 kroner, et stort beløp den gangen, hadde sin første flytur fra Kontraskjæret ved Akershus festning. En "flyvemaskin" sto nok øverst på ønskelisten, men den ville ha kostet alt for mye (NLF).
Tragedien rammet
Selve stiftelsen av Norsk Aero Klubb fant sted 3. mai 1928. Roald Amundsen ble valgt til første formann, men han fikk bare litt over en måned i rollen han selv hadde vært pådriveren for å skape, før han tragisk omkom på en dristig og heltemodig ekspedisjon med flybåten Latham. Oppdraget var å finne og unnsette Nobiles andre luftskipsmannskap, som var meldt savnet på sin retur etter at de hadde fløyet et annet luftskip, Italia, fra Nordpolen. Det var den 18. juni 1928.
Amundsen, den norske piloten Leif Dietrichson, den franske piloten René Guilbaud og et mannskap på tre øvrige, forsvant på denne turen med Latham. Senere ble en flottør og en bensintank fra flyet funnet nær kysten av Tromsø, og i etterforskningen som fulgte ble det sannsynliggjort at Latham hadde havarert i Barentshavet i dårlig vær. De omkomne ble aldri funnet.
Alle de store navnene
I årene som fulgte skulle formannssetet i NAK tildeles menn som i dag er store navn innen norsk flyging. Både Christian Doxrud, Ole Reistad, Bernt Balchen, Martin Gran, Wilhelm Mohr og en rekke andre foregangsmenn har gjennom sine roller i Norsk Aero Klubb bidratt til at vi i dag har så mange flotte arenaer for samlende luftsport.
En modig visjonær
Roald Amundsen var ikke bare en visjonær, men også en mann med et enormt mot og en usedvanlig evne til organisering. Vi kan med rette være stolte av den verdensberømte landsmannen og alt han utrettet, og det er på sin plass å sende en tanke til opphavsmannen for det som skulle bli et livskraftig norsk luftsportsmiljø med appell både på grasrotnivå og i olympisk skala.
Kilder:NLF, Wikipedia, Frammuseet, American Antiquarian Society