Alt du ønsker å vite om Norges første elfly
LN-ELA: En historisk lettvekter
Mandag 18. juni skrev en liten gruppe prosjektpartnere norsk luftfartshistorie. Elflyet som har fått registreringen LN-ELA, en Pipistrel Alpha Electro, tok av fra Oslo Lufthavn med selveste Avinor-sjefen ved stikka.
En Pipistrel er ikke stor, men denne dagen på Gardermoen samlet så mange kameralinser og profilerte gjester at ingen kunne være i tvil om begivenhetens betydning. Både Avinor, SAS, Widerøe, miljøstiftelsen Zero og Norges Luftsportforbund har samarbeidet om å få den innovative slovenske godbiten til Norge.
På tross av sin beskjedne fremtoning og bare to seter, skulle LN-ELA trekke alles blikk og en lang rekke presseoppslag. Ambisjonene om en renere norsk luftfart har fått sitt mest konkrete uttrykk så langt.
Nært samarbeid mellom fagmiljøer
Man skulle kanskje tro at det å få et lite, ettermonterbart komposittfly med makismal nyttelast på beskjedne 177,5 kilo fraktet fra ett europeisk land til et annet, ville være et enkelt spørsmål om logistikk. Bak det hele ligger det derimot et stort arbeid og et ambisiøst initiativ:
– Allerede i desember 2015 tok NLF kontakt med Avinor for å foreslå et samarbeidsprosjekt for elektrifisering av norsk luftfart. Dette ble startskuddet for det elflyprosjektet dagens demonstrasjon markerte. Det forteller Torkell Sætervadet, rådgiver i NLF. Han er blant dem som har vært tett på hele prosessen fra tidlig i planleggingsstadiet.
Lett og delikat linsemagnet på OSL
Da det hele nådde et foreløpig høydepunkt på mandag den 18. juni, med Avinor-sjef Dag Falk-Petersen som pilot og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen som passasjer, var det med et anselig pressekorps til stede. I skiftende vind og i et opphold mellom lette regnbyger tok flyet til vingene og leverte en suveren demonstrasjon av både avgangsdistanse og manøvreringsevne.
Som om ikke det var nok; umiddelbart før publisering av saken du leser nå, kom en riktig gla´ nyhet som faller sammen med alt dette. Avinor har nettopp kunngjort at de fritar alle elektriske flyvninger fra startavgift helt frem til 2025. Det er en betydelig gest overfor alle miljøer som ønsker å følge opp denne spennende teknologien fremover.
Har ikke gått av seg selv
Det er bare naturlig at selve flyet får stor oppmerksomhet, men det er viktig å være klar over at det representerer en større helhet. Både Avinors elflykonferanse tidligere i år, og prosjektgruppens planer for bruk av LN-ELA som analyseplattform for både lydmålinger og annen teknologikunnskap, er eksempler på bredden i satsingen.
– Å få flyet til Norge var krevende, blant annet fordi det representerer ny bruksteknologi som regelverket ikke er helt tilpasset for enda. Alt fra luftdyktighet til godkjennelse av personell krever særegne løsninger, men vi har kommet i havn til slutt etter et intenst arbeid der Luftfartstilsynet har vært en viktig premissgiver, sier NLF-rådgiveren. Alle som har erfaring med flyging og luftfart er kjent med at formell dokumentasjon er fundamentet for all aktivitet, og LN-ELA har utløst mye kompetansetungt papirarbeid.
Har krevd spesielle løsninger
– Flyet har fått nasjonalt særskilt luftdyktighetsbevis og kan ha med 177,5 kg nyttelast. Det kan flys av personer med minimum LAPL(A) eller PPL(A), med klasserettighet for single engine piston, så fremt det er gjennomført differansetrening med instruktør som er signert ut i flygerens loggbok, forteller Sætervadet. Svaret på det mange sertifikat- og rettighetsinnehavere har spurt seg om er dermed at ja, dette flyet kan du få full anledning til å prøve.
NLF vil selv vedlikeholde maskinen gjennom egne sertifiserte teknikere nå i prosjektfasen, men NLF håper, og vil bidra til, at de kommersielle verkstedene fatter interesse for teknologien og etterhvert tilbyr tjenester også til denne delen av luftfarten.
Du kan få deg en tur allerede nå!
NLF og Sætervadet nøler ikke med å understreke at dette er en milepæl: – Premieren, som LN-ELA har fått æren av hovedrollen i, er begynnelsen på en ny tid i norsk luftsport. Elektrisk flyging vil påvirke miljøet enda mindre enn i dag hva angår lyd og klimagassutslipp, og brukskostnadene blir lavere.
Flyet skal på ingen måte hvile på laurbærene etter demonstrasjonen. Det vil få flere bruksområder.
– Det blir blant annet å se på Luftsportsuka 2018 (som starter onsdag 20. juni, vår anm.), der interesserte kan få seg en introduksjonstur. Det skal også demonstreres på konferanser og arrangementer, og benyttes til testing av alternative propelløsninger og ladekonsepter. Etterhvert håper vi også å kunne prøve ut flyet i skolevirksomhet, oppsummerer Torkell Sætervadet.
Tekniske spesifikasjoner om Pipistrel Alpha Electro kan du lese her