Amerikansk allmennflyging: Lov å være rik
Flynytts reporter Per Julius Helweg er på reise i USA og tar tempen på amerikansk GA (allmenflyging). I dag er det de private jetflyene som settes i søkelys.
Vi har kjørt innom flyplassene mellom New York og Key West i Florida.
Det er lov å være rik i USA
Kanskje har du hørt sangen: "Fyller opp en privat jet med bagasje, Jetter til Casa. Fem netter på Plaza. Flyr ned til Dubai".
Når norske Capow X 2G syngen sangen "31 Etasje" er det nok mange som ser for seg høye glasshus og nettopp lekre business jets. For å skjønne mer behovet for egne små jetpassasjerfly, må man forstå litt mer av menneskene i landet vi nå besøker.
I USA er det helt stuerent å være vellykket - og veldig populært. I Norge snakker man gjerne om janteloven, mens i USA heier man på de som "får det til". Man snakker ofte om The American Dream; det vil si at du lykkes med å gjøre det stort i USA. I dette landet er det store forskjeller, men så sies det gjerne i alle samfunnslag at "de rike skaper arbeidsplasser - og det trenger vi".
Under President Biden har arbeidsløsheten falt til rekordlave 3,6 prosent, og overalt skriker man etter arbeidskraft. Den arbeidskraften distribueres gjerne fra velstående forretningsfolk, som raskest og mest effektiv forflytter seg med mindre jetfly.
Selv om det koster å benytte en glinsende lekkerbisken av en Gulfstream G600, så husk at du selv kan bestemme avgangstid og avgangssted (så lenge rullebanen dekker behovet...), og det samme gjelder for landingen.
Dermed kan for eksempel fem fra toppledelsen i et større firma gjøre alle møtene unna på én dag med kun to flyturer, istedenfor å kanskje måtte fly fire eller seks flyturer via andre byer.
Tradisjonelle jetfly må vike
Ifølge Airbus Corporate Jets (ACJ) flyr det 14.632 private jetfly i landet, noe som utgjør mer enn 2/3 av verdens flåte. Overraskende er det at hele 38 prosent klassifiseres som store, 37 prosent som mellomstore, mens bare seks prosent er av de "very light jet"-typen (eksempelvis Cirrus V-jet).
De mest populære er ikke lenger de klassiske og store Gulfstream, men den "veldig-lette" jetmaskinen Cirrus SF50, eller Cirrus Jet som den enkelt kalles. For drøye 20 millioner kroner får du en kvikk og liten, men enkel, jetmaskin. Ingen toalett eller minibar. Timepriser oppgis å være rundt 7000 kroner timen.
Flyfabrikken har bygget stempelmotorfly fra 1984, men først i 2008 tok deres første jet av i USA. Den flyr sakte i forhold til sine konkurrenter med sin ene motor. Under 600 kilometer i timen, og rekkevidden er Boston - Florida sett med amerikanske øyne. Men viktigst er at den er svært lett å ta utsjekk på etter å ha fløyet fireseters Cirrus SR20 og 22 - selv med fast understell og stempelmotor.
I fjor ble det solgt hele nitti slike fly i USA. Ikke uventet er det mest "viktigper`er" (VIP) som bruker slike små jetpassasjerfly, men også forretningsfolk med store multinasjonale firmaer der tid er penger.
Verdens første private jetfly
Tenk deg at du er bedriftsleder med ansatte i tre nabodelstater, en utstrekning som i norsk sammenheng ville tilsvare tre fylker. En bilreise gjennom tre slike stater vil ta opptil åtte timer, mot 70 minutter i et jetfly. Dette i et land der en bedriftsleder (CEO) tjener gjennomsnittlig ni millioner kroner i året.
Som nesten alt annet har USA startet det meste innen luftfart. Ingen unntak for GA: Det første private jetflyet var en militær Lockheed JetStar på 1950-tallet, men industrien kom først for alvor i gang ved at MacLear bygget sin LearJet for 60 år siden i år. Selv om det var transport av medisiner som var aller første innslag, så stod naturligvis VIPenes behov høyt.
I dag har Nord-Amerika over 14.600 forretningsjets. Elon Musk er USAs rikeste person om dagen, og han "elsker privatfly", skal vi tro media. Han kjøpte nylig en Gulfstream G700 til 780 millioner norske kroner. Like før pandemien reiste han hele seks ganger rundt jorden i sin gamle jet. Selv eier han minst fem multikonsern med over 110.000 ansatte.
Selv USA snakker om klima
Selv om en forretningsjet ikke utgjør de store utsalgene i verdens klimaskifte, så kan det virke umusikalsk at sjefen for United Airlines, Scott Kirkby, forleden tok en forretningsjet her fra østkysten til vestkysten når hans egne passasjerfly var spredt for alle vinder - bokstavelig talt i tordenværet.
Hjemme i Norge har partiet Rødt gått så langt som å ville forby privatfly, noe som kan fremstå som lite gjennomtenkt symbolpolitikk. En reise med en privat jet bruker mellom ti og tjue ganger så mye som med et passasjerfly, ifølge Transport & Environment, en europeisk ren-transport-gruppe.
Dermed tilsvarer USAs privatjetfly-bruk med karbondioksid halvparten av det hele Uganda bruker på et år. Samtidig har bransjen en utfordring i at førti prosent av tiden går disse tomme tilbake etter endt tur. Men i den store sammenheng bruker private jetfly kun syv prosent av kommersiell luftfart.
Når vi så vet at luftfart totalt kun produserer lille to (...) prosent av verdens forurensing, så kan man spørre seg hvor stor trussel de private jetflyene er.
Jetset-livet er jo litt eksotisk
Men så må vel selv en miljøaktivist innrømme at "det måtte da være gøy" å være en jetset`er for en dag.
Tenk deg at du går ombord i en lekker Falcon 900EX på Molde flyplass og får servert en smakfull champagne, før du med dine kollegaer lander i Florida etter mindre enn ti timer. Så ønsker du fylle opp en "private jet med bagasje", så gjør det - så lenge du har sjekket beløpsgrensen på ditt kredittkort.