Amerikansk allmennflyging: Full fart fremover
USA er på mange måter flygingens vugge, slik vi kjenner den i dag. Flynytts reporter Per Julius Helweg er på reise i USA og tar tempen på amerikansk allmennflyging.
Flynytts reporter Per Julius Helweg er i USA, og deler inntrykkene han har fått ved å reise innom flyplasser og snakke med mennesker i GA-miljøet.
Flystripe i Georgia
Første besøk er Hogers Airpark utenfor Savannah, i sørstaten Georgia. Solen står høyt i den hete varmen. Selv om himmelen er blå, er det forfriskende sytti prosent fuktighet i luften. Palmeblader og furu i skjønn forening suser forbi bilvinduet.
Mindre flyplasser og striper i USA som blir for små for å få egen ICAO-kode, tildeles FAA-koder. Denne er GA39. En idyllisk og nesten tropisk perle godt gjemt for bilister. Kun GPS er godt nok for å navigere seg gjennom mylderet av småveier.
Vi parkerer bilen ved siden av et hus, som skal vise seg å tilhøre flyplassjef Robert J. Hogdes (87). Han er en viktig og sentral person i flymiljøet i det sørøstre USA. Men i dette landet er det nok av strenge skilt som tydelig sier "No trespassing" eller "Private Property", ettersom frykt for hverandre dessverre er relativt gjennomsyret i landet.
Men med PPL-sertifikat i lommen er det lettere å overbevise, samt å få en legitim innpass i flymiljøet. Historien til Hogdes Airpark startet i 1973 - da Hodges kjøpte hele den store eiendommen. Stedet omkranses av store og flate våtmarker og skog.
Stort hjemmebyggermiljø
Da vi presenterer oss som norske, er han raskt ute med å vise til sin svenske venn og pilot Håkon Wijkander. Han sendte for noen år siden et veteranskolefly av typen Klemm 35 i container til Savannah.
Hodges flystripe 12-30 ble bokstavelig talt hugget ut av Robert J. Hodges selv i 1973. Ett år senere kunne han lande på den 550 meter korte flyplassen. Nå har banen blitt forlenget til 805 meter fint gress.
Etter dette har han blitt kommersiell pilot og flyinstruktør med tusenvis av timer: -I quit counting, ler han og sier: -Vi har nesten 25 fly stasjonert her, fra tomotors til mikro - og helikoptre. Bare ta en kikk rundt.
Førstemann ut en sterk solbleket Mooney, der nedsunkne dekk i gresset taler for en dame som nok dessverre brukes for lite. Amerikanske myndigheter tar GA svært alvorlig.
- Aktiviteten her har holdt seg stabil, sier Hodges, og forteller at de hver tredje lørdag i måneden har "Breakfast Fly-In" klokken 9 om morgenen med opp til 66 fly på besøk:
-We used to start 8 o`clock when younger. Now it`s nine. At Bills hangar.
Mange GA-plasser
På spørsmål om "tilstanden til amerikansk GA", svarer han positivt. Men han medgir at alderen hans gjør ham mindre mobil, og dermed er han avhengig av rapporter fra besøkende.
Staten Georgia har over 100 allmenne flyplasser, ti større lufthavner og et hundretalls mindre GA-plasser. Det amerikanske transportdepartementet (DoT), i samarbeid med GAMA, klassifiserer flyplasser med rullebane fra 1000 til 1500 meter som "level 1"-kategori.
Samtidig utarbeider de hvert år statistikk over disse, der Georgia i dag har 30 slike. På disse har over 500 mennesker sitt daglige virke. Etterhvert kommer det frem at Robert J. Hodges har vært president i organisasjonen Experimental Aircraft Association (EAA) 172 i Georgia.
Mange piloter har beskrevet plassen som det beste gresset å lande på i staten Georgia. Men når Flynytt peker på de svært høye trærne i hver ende av banen og spør om sikkerheten, ler han:
-Det avhenger av performance og hvor god piloten er.
Status amerikansk GA - 2023
Og mens vi snakker om sikkerhet; samme helg som Flynytt besøkte Savannah, styrtet minst to småfly i landet med syv omkomne. Når vi spør Hodges om sikkerhet, sier han at "my airpark is safe to be popular":
-Mange kommer hit også for å få vår spesielle "marine fuel", sier han.
Nå i juli må en bilist ut med 3.09 dollar for en gallon vanlig bilbensin (tilsvarer ni norske kroner literen), mens flybensin (100 LL) koster 14 kroner. For en amerikansk GA-pilot er dette en saftig økning siden pre-covid og Ukraina-krigen.
Amerikansk GA er forventet å vokse med nesten seks prosent dette året, ifølge anerkjente General Aviation Manufacturers Association (GAMA).
Fra nettsiden Marketwatch vises det til en "360 Report" som baserer seg på innsamling fra svært mange indikatorer. Denne tilsier at GA i USA frem mot 2030 vil vokse markant.
I fjor (2022) økte leveransen av helikopter med stempelmotorer med hele syv prosent i USA, mens turbindrevene helikoptre økte hele åtte prosent. For småfly med stempelmotorer var økningen i salg åtte prosent, mens turboprop bikket hele ti prosent. Bare private jetfly lå med en marginal økning.
Gjestfrihet og åpenhet
Mens mange norske flyplasser nærmest har blitt hermetisk lukket etter 9/11 i USA, så har amerikanerne valgt å holde sine flyplasser med unntak av de helt store lufthavnene åpne for publikum.
Når Flynytt skal videre takker vi for gjestfriheten, noe han kvitterer med:
-That`s the southern-style.
Når vi forlater flystripen, godt gjemt ute på Georgias våtmarksområder, er det greit å merke seg at ikke alle "Privat Property" nødvendigvis er det samme som en stengt port.
Neste reisebrev kommer fra Florida om få dager - følg med på flynytt.no.