Aero:

Alphafrog-debut på AERO
På AERO Friedrichshafen viser Alphafrog for første gang frem sitt nye ultralette fly. Den tyske énseteren kan leveres både med elektrisk motor og forbrenningsmotor.
For første gang viser Alphafrog fra Pfaffenhofen utenfor München frem sitt nye fly på Aero Friedrichshafen.
Maskinen, med navnet Alphafrog G1, er et nytt ultralettfly i 120-kilosklassen.
Ny og oppdatert drakt
Flyet er en moderne videreføring av det franske Sirocco-designet fra 1980-tallet, men i ny og oppgradert drakt.

Alphafrog kan leveres med enten elektrisk motor fra Geiger Engineering eller en firetakts forbrenningsmotor – Eos Quattro – fra Østerrike.
Den elektriske varianten har en oppgitt flytid på opptil halvannen time med fire batteripakker, pluss 15 minutters reserve. Forbrenningsmotoren har et forbruk på rundt tre liter i timen ved marsjfart på 100 km/t.
Starter testflyging rett etter Aero
Forbrenningsversjonen er priset til 112 570 euro, eller omtrent 1,35 millioner kroner.
Den elektriske modellen selges som byggesett uten batterier og duk, til 72 530 euro – tilsvarende cirka 870 000 kroner.
Etter lanseringen på Aero er planen å starte testflyging, og produsenten har mål om å få flyet godkjent innen utgangen av mai.
Det planlegges en første produksjonsserie på fem eksemplarer i løpet av året.