Aero:

Alphafrog ble vist frem for første gang på Aero Friedrichshafen 2025.

Alphafrog-debut på AERO

På AERO Friedrichshafen viser Alphafrog for første gang frem sitt nye ultralette fly. Den tyske énseteren kan leveres både med elektrisk motor og forbrenningsmotor.

Publisert Sist oppdatert

For første gang viser Alphafrog fra Pfaffenhofen utenfor München frem sitt nye fly på Aero Friedrichshafen. 

Maskinen, med navnet  Alphafrog G1, er et nytt ultralettfly i 120-kilosklassen.

Ny og oppdatert drakt

Flyet er en moderne videreføring av det franske Sirocco-designet fra 1980-tallet, men i ny og oppgradert drakt.

Alphafrog-piloter er ikke som andre piloter (i hvert fall ikke når de viser frem det nye flyet på Aero Friedrichshafen).

Alphafrog kan leveres med enten elektrisk motor fra Geiger Engineering eller en firetakts forbrenningsmotor – Eos Quattro – fra Østerrike. 

Den elektriske varianten har en oppgitt flytid på opptil halvannen time med fire batteripakker, pluss 15 minutters reserve.  Forbrenningsmotoren har et forbruk på rundt tre liter i timen ved marsjfart på 100 km/t.

Starter testflyging rett etter Aero

Forbrenningsversjonen er priset til 112 570 euro, eller omtrent 1,35 millioner kroner. 

Den elektriske modellen selges som byggesett uten batterier og duk, til 72 530 euro – tilsvarende cirka 870 000 kroner.

Etter lanseringen på Aero er planen å starte testflyging, og produsenten har mål om å få flyet godkjent innen utgangen av mai. 

Det planlegges en første produksjonsserie på fem eksemplarer i løpet av året.

Powered by Labrador CMS