Efan 2.0 – elektrisk luftfart rykker stadig nærmere
Airbus har elektrisk trekkplaster på ILA-flyshowet i Berlin.
(ILA – BERLIN) Airbus stadfester på nytt sine intensjoner om å levere et elektrisk serieprodusert småfly. Efan 2.0 er en toseter beregnet på treningsmarkedet, og under den internasjonale luftfartsutstillingen ILA var mock-ups av flyet viktige trekkplastere både på innendørs- og utendørsstanden til Airbus.
Airbus bekrefter dessuten igjen at de har til hensikt å starte levering i slutten av 2017 eller begynnelsen av 2018, en leveringsplan som virker meget ambisiøs, tatt i betraktning at det er snakk om et sertifisert elektrisk fly som det ikke finnes komplette standarder og sertifiseringsspesifikasjoner til. Men der andre småflyprodusenter som Pipistrel må lære sertifiseringsmetodikk fra grunnen av, kan Airbus støtte seg på solid sertifiseringserfaring: Airbus er en viktig underliggende årsak bak selve etableringen av EASA som europeisk luftfartsmyndighet og burde ha bedre forutsetninger enn de fleste til å få et elektrisk fly sertifisert. Med seg på laget har de dessuten Siemens som etterhvert har produsert et stort antall motorprototyper for luftfart.
Tilgjengelig fem timer pr dag
Selv om Efan 2.0 i motsetning til storesøsteren Efan 4.0 er et rent elektrisk fly, uttaler Airbus at flyet vil ha én times rekkevidde pluss en halvtime reserve. Flyet skal totalt være tilgjengelig i fem flytimer pr dag med en praktisk ladeprofil. Det er med andre ord ikke snakk om noe langturfly, men for initiell privatflygertrening vil maskinen kunne skjære drastisk ned på kostnadene.
Et viktig element ved designen av flyet er å redusere støy til omgivelsene. Det er dette som er årsaken til at propellene er montert i kanaler. Støyen skal bli så marginal at flyet er kompatibelt med landingstrening i støysensitive områder.
Et annet sæpreg er at flyet har to motorer. For flygeren skal det imidlertid likevel være som å operere et énmotors fly.
Minimalistisk interiør
Fullskalamodeller av flyet er ikke noe nytt, men denne gangen fikk messegjestene også se nærmere på flyets interiør og kontrollpaneler. Twinmotoriseringen til tross: Flyet opereres med en etthåndtakskontroll. Påfallende er instrumenteringen som består av to nettbrett, hva visningsmedium angår.
Flyet har sentermontert stikke med trim på begge rorakser, og da Flynytt prøvesatt maskinen tydet alt på god komfort, suveren oversikt og panoramautsikt. Setene er komfortable og gir assosiasjoner til luksusbil snarere enn lette fly.
Nå gjenstår det å se om Airbus klarer å holde det de lover med tanke på ytelser og framdriftsplan.