Blyfritt på Kjeller
Verdens første Air BP-tankanlegg for blyfri flybensin, avgas UL91, har åpnet på Kjeller. Dette markerer begynnelsen på utfasingen av miljøgiften bly i norsk flyging.
(KJELLER) Anlegget som åpnet på Kjeller 20. april er dessuten Norges første kort-opererte anlegg i sitt slag.
Direktør for Air BP, David Gilmour, kom for egenhendig å «klippe snoren» – det vil si det var et par meters lengde med bånd – sammen med selskapets første blyfrikunde i Norge, Nedre Romerike Flyklubb.
Operativ leder og instruktør i klubben Helge Storflor fikk da også æren av å tanke de første literne med UL 91 (unleaded) som den nye flybensinen heter.
David Gilmour var svært fornøyd med å kunne åpne selskapets leveranse av blyfri flybensin til en så aktiv flyklubb og flyskole, som Nedre Romerike Flyklubb (NRF) vitterlig er.
– Vi setter pris å kunne gjøre dette med kunder vi har gode relasjoner til. Kjeller har en betydelig flåte av småfly hvor vi antar at om lag 80 prosent kan bruke blyfritt drivstoff. Skandinavia er dessuten et marked og med myndigheter som har vist vilje og evne til miljøvennlige løsninger, så det er ikke tilfeldig at vi starter vår leveranse i Norge, sa Gilmour.
Warters bensin på tanken
Air BP tilbyr også UL91 på 200 liters fat på andre flyplasser i Norge enn Kjeller, og de vil ha det samme tilbudet i Sverige, Finland og Danmark.
Statoil Fuel & Retail Aviation AS hadde innledet et smarbeid med polske Warter Aviation om å kunne tilby blyfritt drivstoff for stempelmotorer. Da Air BP kjøpte opp Statoil-selskapet med virkning fra 1. januar 2015, var det blyfrie alternative allerede i god gjenge.
Helge Storflor i NRF er godt tilfreds med å få dette alternativet på Norges travleste småflyhavn. Han tror et sted mellom 80 og 90 prosent av maskinene på Kjeller kan fly blyfritt og dermed spare miljøet, samt fly sikrere og på sikt rimeligere, ettersom blyfritt drivstoff i enkelte tilfeller forlenger service-intervallene på motorer fra 50 til 100 timer.
– Jeg håper blyfritt vil erstatte en type bensin vi ikke bør bruke. Rotax og flere andre produsenter anbefaler nå UL91. Det er bare spesielle fly med høykompresjonsmotorer som nå ikke kan bruke UL91, og jeg tror hovedvekten nå vil bli lagt på UL 91 som er et mye bedre brensel enn 100 LL, sier Storflor.
Thorbjørn Larsson, General Manager Nordics i Air BP håper norske avgiftsmyndigheter vil premiere miljøelementet i UL91.
Air BP tilbyr nå egne UL91-kort for alle eiere av fly som kan bruke bensinen.